• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MPPT Votronic® vs Epever vs Victron Solcellsregulatorer

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Även Votronic har en Bluetooth connector som saker ansluts till.

En fördel med Votronic's prylar är att de har inbyggd kylfläkt, hög värme sänker prestandan och förkortar livslängden, så placeringen i en husbil är a och o utifrån kylning.

Typ "bäst i test" brukar Mastervolt vara.
Prisvärda i förhållande till kvalitet brukar Victron och Votronic vara men även EPever.
Sen finns det en djungel av billigare märken, där det också finns bra regulatorer.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.635
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Något som förändrar slutsatsen av testet ovan, är att sedan testet gjordes har Victron sänkt priserna med ca 30%.

Enligt testet kostar Smartsolar 100/20 $150, nu kostar denna $89 på Amazon i USA.

Att Smart solar skulle kunna böja brinna är rent struntprat.
Varför skulle man vilja ansluta kraftigre kablar än vad regulatorn kräver/har plats för?
Det är trots allt en regulator för låg ström.

Jag säger BS. Det finns en agenda bortom saklighet tycker jag, kanske inte i mätningarna, men i slutsatser och kommentarer.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Hej, Har ett problem med victron 75/15, när jag mäter ingången på solcellsanslutningen visar det 13,21 v, när jag lossar kabeln visar det 21 v. batteriet visa 13,3 v, men jag har kört ner batteriet till 74% men ändå laddar den inte från solen. blå lampa blinkar, har läst mycket om den men kommer inte fram till något, någon som har någon ide?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.450
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skriv gärna vilken typ av batteri du har,
13,3V är vilospänning på ett LFP.
Medans ett blybatteri har lägre vilospänning och laddas vid en spänning på 13,3V.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.583
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär ser spänningen ut när mina laddar se bild... (glöm bort att det står startbatteri)
Misstänker att du har problemet på solsidan panelen/dioden dålig, någon anslutning på taket är kass.

Här om dagen fick jag byta 1-3 fördelare som var dålig troligen fabrikationsfel

Appen som visar spänningen på solpanelerna är en för startbatteri men fungera för annat också

Screenshot_20240828_113151_com.habakom.intAct.jpg
Och såhär ser det ut när den inte laddar... Se skillnaden på spänningen som är högre när det inte laddas

Screenshot_20240828_142423_com.habakom.intAct.jpg
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.046
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Din solcell har tomgångsspänning obelastad på 21 V om du bara har en solcell men beroende på hur mycket solen lyser så ökar spänningen mot batteriet. 13,2 volt in på regulatorn är för lite för att den ska ladda och beror nog på att solen inte lyser eller så är det dålig anslutning mellan solcell och regulator. Spänningen från solceller måste vara 5Volt högre än batteriet för att laddning ska starta.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har sett "testen" av regulatorerna finns en del tyckanden där, han lever ju på sina tester och verkar ha snöat in på victron som han verkar använda i sina utrustningar privat. Sen som amerikan har man en liten annan inställning än i vår kultur. Mppt regulatorer finns ju naturligtvis olika kretslösningar på liksom i våra tvapparater.
Kanske inte den billigaste regulatorn men en av de bättre och det valet är kortsiktiga pengar eller om man räknar på det årsvis vem ger det bästa kwh priset över tid. Ju längre tiden går så kommer naturligtvis victron att bli den bästa när den alltid levererar mer än de billigare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.635
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du såg videon såg du också priser. Man kan botanisera på Amazon.com.
Jag förhåller mig till det priser som gäller nu efter en 30% prisreduktion knappt ett år sedan, tillgängliga från Sverige.

Antar att du menar vilka inte vad.
Nej inte alls, varför skulle ja det?
För övrigt har grammatik inget att göra med sakfrågan, hur prisvärda/billiga är Victron MPPT.

Jag betalade under 1500 kr styck från Amazon för mina tre Smartsolar 100-30. (Svensk firma som säljare)

Sen som amerikan har man en liten annan inställning än i vår kultur.
Väntar med spänning på en förklaring på hur du menar i ovanstående citat.
 
Toppen