• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MPPT-regulator strul...

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Jag har funderat på varför mina solceller inte ger mer ström...
460W solpaneler skall teoretiskt ge 38A i timman. Batterierna har blivit fulladdade men jag anser att det skall ge mer än vad de gett. När det var mulet ute så gav de 1.2 amp. Jag kopplade bort en panel för att se att kretsen bröts, då de ligger i serie så skall de ge runt 80V vilket de gjorde både före och efter bortkopplingen. När jag återanslöt panelen så hoppade laddning upp på 5,2A. Skumt tyckte jag.

Jag gjorde samma sak idag med fullt solsken, och laddningen fördubblades, och har legat så hela dagen. Det verkar som att min 12-220v omvandlare stör MPPT-regulatorn. För när jag startade 220v så hoppade laddströmen ned till ett par amp igen. Kopplade loss och återanslöt och strömmen steg direkt..

Skumt fenomen, kanske fler som har samma problem? inget man tänker på direkt om man inte ser strömmen från panelerna samt strömmen till batterierna. Jag har en MPPT-regulator med display, sen en Nasa bm-1. Dessa gör att man kan se vad som laddas och tas på ett smidigt sätt.

Kanske bara min MPPT som är lite skum.. ska testa en annan som jag har liggande en dag när jag är på det humöret ;)

//Freddy

F

F.d. 53198

Guest
Sv: MPPT-regulator strul...

Solpaneler lär aldrig ge maxeffekt när de ligger ner på ett tak, allra minst när sommaren går över i höst.

Inte heller är det ologiskt att fulladdade batterier inte tar emot mer ström, det är just sådant en laddregulator skall förhindra. När du kopplar in 230 landström tvingar du upp polspänningen på batteriet vilket MPPT-regulatorn tolkar som att batteriet är mer än fullt.

Sätt in några rejäla förbrukare (50-200W) och se vad som händer. Om laddningen från solpanelerna fortfarande är lågt så kan det vara något "skumt".

/ Erik

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Husk at ladestrøm og spenning styres og av spenningen på batteri sett fra regulator. Høy batterispenning gir lav ladestrøm uansett, dette er og årsaken til at mange fraråder 2 aktive ladere samtidig.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Solpaneler lär aldrig ge maxeffekt när de ligger ner på ett tak, allra minst när sommaren går över i höst.

Inte heller är det ologiskt att fulladdade batterier inte tar emot mer ström, det är just sådant en laddregulator skall förhindra. När du kopplar in 230 landström tvingar du upp polspänningen på batteriet vilket MPPT-regulatorn tolkar som att batteriet är mer än fullt.

Sätt in några rejäla förbrukare (50-200W) och se vad som händer. Om laddningen från solpanelerna fortfarande är lågt så kan det vara något "skumt".

/ Erik

Kanske var jag otydlig...
Omvandlaren fungerar som så att den gör om 12V till en ren sinus på 220V. när jag då kopplar in en belastning på 1000W/220 så tar den mycket ström. vid detta tilfälle anser jag således att solpanelerna och regulatorn skall svara med att ge max laddning för rådande förhållande gällande solhöjd och panelernas montering. Detta sker ej förrens regulatorn är bortkopplad och återansluten.

Även då det var mulet steg laddningen efter denna manöver. och batterierna var ej fulladdade vid test tilfället. senare märkte jag att fenomenet återupprepade sig när jag startade omvandlaren. Således är min slutsats att omvandlaren stör MPPT-regulatorn.

Jag har inte tillgång till 220v från stolpe, så det alternativet har jag ej testat.

Troligen onda andar eller Gremlins i regulatorn ;)

//Freddy

F

F.d. 53198

Guest

...när jag då kopplar in en belastning på 1000W/220 så tar den mycket ström.
OK, jag förstår, mittåt från min sida.

Är belastningen 1000W eller är det omvandlarens maxeffekt? Hur länge belastar du batteriet och hur många Ah (på ett ungefär) drar du ur innan panelen skall återladda. Nu tänker jag mig att det inte sker samtidigt utan i följ efter varann.

/ Erik

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vilken spänning visar BM-1 när du har bra resp dålig laddning? Har du en regulator som ger lägre A över t.ex. 13,5V (efter fulladdat 14,4V) och full effekt under t.ex. 13V?
Har du invertern kopplad direkt på batteriet eller går det via shunten?

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Den inbyggda laddaren i EBL:n är inte aktiv när jag kör inverter ;)

När jag belastar med ett värmeelement på 1000w 220v via inverter så drar jag ca 97A från batterierna. (Detta endast för belastnings test)
Jag körde detta en stund för att suga ner batterierna så att max laddning skulle fungera. Därefter körde jag adapter till min stora laptop som var tom. den tog då via inverter 6,6A från batterierna.

Under denna tid så laddade solcellerna ca 4A. när jag kopplat bort solceller och återanslutit så laddade de 11,5A. Således ganska stor skillnad.

Invertern sitter via shunten så att jag ser vad som händer. Spänningen i systemet låg på 12,4v som sedan slutade på 14V när solen försvann och batterierna var fulla.
Spänningen ändrades inte i förhållande till strömökningen. Men både BM-1 och regulatorn var överens om den högre laddströmmen.

Jag kommer att testa i morgon igen, då jag är ganska säker på att det är invertern som stör regulatorn. Precis som med dörrlarmet (Backsensorerna) som piper så länge inverter är i drift.

//Freddy

F

F.d. 29910

Guest

Då är det ju invertern som strular(till det) och inte regulatorn! Vill du vara helt säker så kolla med ett Ocilloskåp hur sönderhackad 12v:en från batterierna är när du kör med invertern!
Invertrar (specielt lite större) är ganska elaka störningskällor!:wideeyed:
Du kanske får sätta en avstörning till invertern!

/Malbeck

F

F.d. 53198

Guest

Under denna tid så laddade solcellerna ca 4A. när jag kopplat bort solceller och återanslutit så laddade de 11,5A. Således ganska stor skillnad.
Såvitt jag förstått är MPPT-regulatorer förhållandevis "intelligenta" och kan fungera efter olika principer och ibland växla emellan program. Detta innebär att de sannolikt har minnen/logikkretsar som kan störas ut av tillräckligt starka elektriska fält från t.ex. invertern. När du "kallstartar" regulatorn är den rensad från felet/felen.

Bara en hypotes.

/ Erik

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag hade först provat att koppla växelriktaren "före" shunten och se vad som händer.
Annars verkar det som det kan vara för stor hysteres på regulatorn.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Helt sant att den har stor hysteres.. men en mörk natt borde ordna det.

Nu på morgonen så körde jag invertern och kopplade om solcellerna med inverter i drift. Då hoppade laddningen från 4,1 till 8,4A.

har även en del läckström i regulatorns relä-utgång för förbrukare. Skall mäta vidare på den..

//Freddy

Toppen