• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

MOVER FÖR HUSBILAR

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Viste ni att det finns fjärrstyrd så kallade "mover" för husbilar?
//Conny

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: MOVER FÖR HUSBILAR

Onödig pryl. Skulle man behöva en sådan så är ju frågan om man skall ha körkort över huvud taget:). Skämt åsido, det är väl inte nödvändigt att envisas med att försöka ställa fordonet på en plats där man tycker att det är svårt att ta sig in. Är det svårt att backa eller köra på plats så väljer man väl en annan plats.

Bennie

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Har sett någon version som fungerade som tillfällig Inkopplingsbar drivning om man kört fast kan det vara en sådan du sett? Svårt att styra en husbil med en moover då måste man ändå sitta vid ratten och då kan man lika väl köra själv.

lars

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Nej Lars, det handlar om en fjärrstyrd utrustning i likhet med mover-funktionen för husvagnar och utan någon vid ratten. Däremot vet jag inte hur drivning och stryrning fungerar.

Med ditt resonemang Bennie, så faller ju även mover för husvagnar. Dessutom är frågan om "onödiga prylar" hör hemma i sammanhanget. Kolla på programmet "Böda camping"
//Conny

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är väl en väldig skillnad på husbil & husvagn. Det förekommer väldigt ofta att husvagnsägare skjuter sin husvagn på plats om det är svårt & trångt på en camping. Att Movers finns är väl inte så konstigt, om du tittar på campingmarknaden så finns det massor av dyra & onödiga prylar som man introducerat & fått folk att tro att det är ett måste. När det gäller Mover till husbil så kan jag inte annat än att skratta. I min värld är en husbilsägare en person som är intresserad av sitt fordon & behärskar det till fullo & en sådan person har inget behov av en Mover. Det blir nog inte många sålda förutom till det som bara måste ha det senaste & det värsta för att impa på andra.:)

Bennie

F

F.d. 28371

Guest

Jeg har mover på min husvagn. Det er den mest fornuftige invistering jeg har gjort til husvagnen. En fordel med mover er at man kan stå på rundt hele fordonet og styre det. En motsvarighet til mover for husbil må være at man kunne stå utenfor fordonet og fjernstyre det.Da er man uavhengig av backkamera og en til å dirigere en

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Bakgrunden till mitt inlägg var att jag träffade en tjej som varit receptionist på föräldrarnas camping då det kom in en ensam dam från Schweiz med en mycket stor husbil. I stället som förväntat be om någon assistans så parkerade hon bilen stående utanför med hjälp av en fjärrkontroll. Mer än så vet jag för tillfället inte, men jag trodde ändå att tipset skulle kunna vara intressanta för andra medlemmar. Men i stället för att haka på mer information som kan vara till gagn för andra medlemmar, så ägnar sig Bennie i två inlägg åt att förlöjliga saken och skriver själv att han samtidigt har roligt. Det leder till att jag inte känner mig motiverad att ta reda på mer genom att exempelvis kontakta och intervjua källan.
//Conny

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

https://m.youtube.com/watch?v=o0Y1XYbCDD0
Får ringa BMW kanske har dom till husbil också.
Tror det är flera som är intresserad av nya tekniska lösningar.
I framtiden kanske det är standard =försäljning argument.
Vill bara förtydliga så mitt inlägg inte missförstås.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men i stället för att haka på mer information som kan vara till gagn för andra medlemmar, så ägnar sig Bennie i två inlägg åt att förlöjliga saken och skriver själv att han samtidigt har roligt. Det leder till att jag inte känner mig motiverad att ta reda på mer genom att exempelvis kontakta och intervjua källan.

Det finns en klick som ägnar sig åt detta, jag märker det på så vis att vissa hellre frågar via mail än att göra inlägg, även på frågor som har allmänt intresse.
De vill helt enkelt undvika allt "tjafs".

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Ungefär som någon ställer en fråg om elverk .Då kommer genast motfrågor : va har man ett sånt till?
Men skit i det.Till frågan.
Vi har en hel drös med bilar på mitt arbete som körs med fjärrkontroll .Det kallas Reco Drive .Ganska tekniskt avancerade .Det drivs med hydraulik så ett kraftuttag är nödvändig .Inte att tänka på till en husbil.
Jag skulle tro att någon form av elmotor monteras på kraftöverföringen eller en mover på bakhjulen ( vid framhjulsdrift) .
Styrningen kanske en skruv som drivs av elmotor .Finns färdigt och köpa .
Det finns väl en massa gubbar här som håller på med radiostyrning så dom får ta över:)

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Vi har en hel drös med bilar på mitt arbete som körs med fjärrkontroll .Det kallas Reco Drive .Ganska tekniskt avancerade .Det drivs med hydraulik så ett kraftuttag är nödvändig .Inte att tänka på till en husbil.

Intressant! Vilken typ av bil och vid vilken uppgift behövs det?

F

F.d. 29925

Guest

Jag behöver ingen "Mover" men skulle ha funkat bra de gånger jag fått hjälp i uppförsbacka och fuktig gräsmatta. Men nu undviker sådana platser men är tacksam mot dem som med endast fyrhjulsdriven P-bil hjälpe mig ur knipan.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Jag funderar på att montera en mover på båttrailern så att jag kan sjösätta båten utan bil, då mover på bägge hjulen så man får 2-hjulsdrift, alternativt att movern hjälper bilen vid sjösättning..=)

Mover för husbilen låter som om det är en komplicerad ombyggnad?, vore intressant att veta hur grejerna ser ut?, och vad en sån tingest kan kosta, känns som om det är ett 6 siffrigt belopp...

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Intressant! Vilken typ av bil och vid vilken uppgift behövs det?

Det är liftar som är monterade på bilar .Volvo F 10 till Nissan Cab Star .
Det används bla till gatlampsbyte .
Anledningen till fjärrkontroll.Det är mycket enklare när det eftermonteras .Det är
bökigt med kabeldragning i bommen.Det är inte tillåtligt mer än i Sverige och Finland därför kan det inte beställas från fabrik.

Mac-B

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
2499
Medlemskap
2026

Jag behöver ingen "Mover" men skulle ha funkat bra de gånger jag fått hjälp i uppförsbacka och fuktig gräsmatta. Men nu undviker sådana platser men är tacksam mot dem som med endast fyrhjulsdriven P-bil hjälpe mig ur knipan.

Hej, om Du haft en Mover och kunnat trycka ner mellan bakhjulen hydrauliskt el. elektriskt så hade Du haft 6 hjulsdrift själv,:oops::oops:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har sett en hsbil med litt spesielle støttebein, alle fire bein kunne beveges i sideretnĩng med hjulene løftet. En kunne løfte bilen sideveis med fjernkontrollen og forskjellig lengde og retnĩng foran og bak. Med litt øvelse kunne en løfte bilen inn i en luke noen få cm lengre enn bilen. Tror det var 3 hydraulcylindre foran og 3 bak.

Toppen