• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorvarv vid 90 km

F

F.d. 326

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9TD Modellkod:230,90HK
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Marlin 56
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Motor
Hej!!Undrar över om någon vet hur man ska få fram/räkna ut hur många varv som motorn ligger på vid 90 km/tim och femmans växel????
Har tyvärr ingen varvräknare inmonterad i bilen från fabrik och generatorn har heller inget uttag för att koppla en varvräknare i efterhand.
Har fått rådet att gå in på "Bilfakta" men de verkar vara så att där måste man ha inloggning för att komma vidare.

Hälsning till alla från Amigo62

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Amigo, om du vill räkna ut motorvarvet så går det bra men det är tre saker som man måste ta reda på först för att lyckas.
Först utväxlingen på 5'ans växel sedan utväxligen i slutväxeln/differentsialen och sist omkretsen på drivhjulen. Drivhjulen är bara och mäta runt med ett måttband (noga) utväxlingarna måste man läsa sig till i en rep.bok, ta reda på i reservdelslistor eller genom Fiat. Om man har tur kan det stå i instruktionsboken.
Om vi tar ett exempel. Utväxlingen på 5'ans växel brukar vara en liten uppväxling typ 1 till 1,3 d.v.s när motorn snurrat 1 varv så snurrar utgående axeln i växellådan 1,3 varv. Utväxlingen i differentsialen brukar vara en nedväxling på ungefär 4 till 1 d.v.s. när utgående axeln i växellådan snurrat 4 varv så har drivaxlarna/hjulen snurrat 1 varv. Till sist så låtsas vi att måttet på däckets omkrets är 2meter.
Så vänder vi på det hela för att räkna fram motorvarv. Om du kör 90km/tim så kommer du 90.000m/tim, delat med däcksomkretsen på 2m så snurrar hjulen/drivaxlarna 45.000varv/tim. Utgående axeln i växellådan snurrar ju 4 gånger fortare alltså 180.000v/tim. Utväxlingen i i lådan var 1 till 1,3 det får vi också vända på 1,3 till 1 eller omräknat, 1 till 0,7692307 (dela 1 med 1,3) då har vi ett motorvarv på ca. 138.462varv/tim. Det delar vi med 60 för att komma till varv/min. Alltså 2.308 varv/min.

Lätt som en plätt :D (hoppas jag har räknat rätt) om du får tag i rätt siffror på utväxlingarna så kommer du nära sanningen. Lycka till JANKRO.

F

F.d. 326

Guest
Tack JANKRO!!
Verkar ju vara "lätt som en plätt" och ska göra ett försök.
Det var ju en del data å grunduppgifter som behövdes men ...........sen så.

Tack än en gång

Toppen