• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorväg från Sverige till Kroatien

Caravaner

HBK Intresserad
Kommun
Åtvidaberg
Hej!

Jag har sökt både i forumet, google och alla möjliga konstiga windows95 hemsidor men hittar inte riktigt vad jag söker efter. Jag ber om ursäkt om det blir någon form av dubbeltråd, om det redan finns en befintlig tråd om detta har den helt åkt under min radar. Isåfall tar jag gärna en länk och sedan får admin radera detta inlägg om man vill.

Vi kommer att åka från Sverige till Kroatien i sommar.

Trelleborg - Rostock
Rostock - Österrike
Österrike - Slovenien
Slovenien - Kroatien (I vårt fall Istrien)

Tullar och vignetter uppstår först mellan Tyskland - Österrike, detta är en dekal man kan köpa vid gränsen eller närmsta bensinstation. Det gjorde vi förra året.
Men sedan tycker jag informationen dalar, Slovenien har också en Vignette vad jag förstått, vart hittar jag en sådan? Bensinmack även det?
Kroatiens tullsystem på motorvägen är den riktiga frågan för min del, exakt hur går sånt här till? Sidospår, Italien använder sig av samma system va?

Jag kör upp på motorvägen, genom någon form av tull där jag får en biljett som man kan likna med en parkeringslapp här i sverige. Sedan kör man på, men när jag ska svänga av då? Kommer tullarna sporadiskt så jag måste se till att åka igenom en sådan innan jag lämnar motorvägen? Eller finns dom vid varje avfart? Är det en automat man bara hej svejs blippar biljetten i följd med betalkortet? Sedan är man på rull igen? Kan någon vänlig själ sammanfatta hur det fungerar, gärna med en beskrivning som en 10 åring kan förstå, är det några speciella filer man ska hålla sig till? Någon speciellt att tänka på ?

Vårat fordon är från -00, väger 3,5ton och körs på helt vanligt B-Kort, Vi kommer ha ett cykelställ med två barncyklar på om det skulle spela någon roll.

Det kanske inte alls är så krångligt som jag målar upp det i mitt huvud, det verkar inte vara något bekymmer eftersom jag hittar så lite information om det.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vi köpte vignette både till Österrike och Sloveningen i Tyskland på samma mack.
I Kroatien, tryck på för biljett på apparaten när du ska upp på motorvägen. sväng av motorvägen och betala på körd sträcka i en lucka med en person som satt och tog emot betalning. (Istrien)

Om du ska till Istrien, så behöver du inte åka upp på motorvägen om du ska mellan Umag och Pula.
Fin landsväg längs kusten

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej!

Jag har sökt både i forumet, google och alla möjliga konstiga windows95 hemsidor men hittar inte riktigt vad jag söker efter. Jag ber om ursäkt om det blir någon form av dubbeltråd, om det redan finns en befintlig tråd om detta har den helt åkt under min radar. Isåfall tar jag gärna en länk och sedan får admin radera detta inlägg om man vill.

Vi kommer att åka från Sverige till Kroatien i sommar.

Trelleborg - Rostock
Rostock - Österrike
Österrike - Slovenien
Slovenien - Kroatien (I vårt fall Istrien)

Tullar och vignetter uppstår först mellan Tyskland - Österrike, detta är en dekal man kan köpa vid gränsen eller närmsta bensinstation. Det gjorde vi förra året.
Men sedan tycker jag informationen dalar, Slovenien har också en Vignette vad jag förstått, vart hittar jag en sådan? Bensinmack även det?
Kroatiens tullsystem på motorvägen är den riktiga frågan för min del, exakt hur går sånt här till? Sidospår, Italien använder sig av samma system va?

Jag kör upp på motorvägen, genom någon form av tull där jag får en biljett som man kan likna med en parkeringslapp här i sverige. Sedan kör man på, men när jag ska svänga av då? Kommer tullarna sporadiskt så jag måste se till att åka igenom en sådan innan jag lämnar motorvägen? Eller finns dom vid varje avfart? Är det en automat man bara hej svejs blippar biljetten i följd med betalkortet? Sedan är man på rull igen? Kan någon vänlig själ sammanfatta hur det fungerar, gärna med en beskrivning som en 10 åring kan förstå, är det några speciella filer man ska hålla sig till? Någon speciellt att tänka på ?

Vårat fordon är från -00, väger 3,5ton och körs på helt vanligt B-Kort, Vi kommer ha ett cykelställ med två barncyklar på om det skulle spela någon roll.

Det kanske inte alls är så krångligt som jag målar upp det i mitt huvud, det verkar inte vara något bekymmer eftersom jag hittar så lite information om det.
E Vignett går att köpa online,annars vid närmaste mack längs gränsen, Österrike tillkommer avgift för vissa tunnlar betalas med E-vignett eller får du stanna vid betalstation och betala extra, Kroatien liksom i Italien tar du biljetten vid påfart, och betalar när du lämnar motorvägen, alla avfarter har bemannad eller obemannad betalstation, kort eller kontant

Toppen