• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motortyp

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Volymen är en sak,men hur mycket drar den mellan oljebytna,och vilken körsträcka har gått när bytet är baktuellt.//Håkan
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Byter olja varje år.
Årlig körsträcka ca 1800 mil.
Total körsträcka 18000 mil.
Jag har fyra prickar på displayen när jag fyllt och fyra prickar när jag byter.

Dieselförbrukning 1.2 - 1,3 lit. per mil, uppmätt.
Bilen är en 07a, 4,5 ton, inget partikelfilter. Nyare bilar kan jag tänka mig är lite snålare.
Hastighet vid motorvägskörning ca 90 - 100 enl gps.
I övrigt enligt skyltning eller trafiksituation.

Ingen chippning. Behövs ej på 3 liters motorn.

Krister.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Fiat 3.0 L , oljemängd 8.8 lit. inkl. filter.

Samma här.
Enda förbättringspotentialen jag fn. ser med robotlådan vi har i vår bil är växlingarna som är långsamma (mjuka men långsamma). Extra långsamma blir de om man accelererar fullt på 1:an & 2:an med bibehållen fullgas (vilket är meningslöst så därför har jag anpassat min körning därefter). Släpper man upp gasen en aning i samband med växlingen sker växlingen aningen snabbare.

Detta är dock endast ett problem de gånger man missbedömt hastigheten på trafiken när man skall ut på trafikerad väg. Så detta är lätt att undvika.

Allt är en vanesak och efter första veckan hade jag anpassat mig och har idag inga issues med vår robotlåda.

// Niklas
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.722
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi har en Adria Matrix 700 supreme -19 med robotlådan 6 växlade
Var lite skeptisk innan köp men nu ett år senare och 1200 mil på mätaren är vi mycket nöjda totalvikt 4500 kg i början drog den 1,01-1,02 l per mil men nu efter 1000 mil är den nere på 0,97-0,98 liter per mil
”Peppar peppar ta i trä” hoppas det fortsätter att gå bra
 
Toppen