• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motortyp

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Hej.Funderar på att inhandla en hb med mercamotor.I det aktuella fallet så är det 157 hk i den.Nu kommer frågan:är motorn 4 eller 5 cylindrig är det en bra motor jämfört med fiiat?Den sitter med en autolåda.Är denna låda bättre an fiats robotlåda.När ä serviceintervallerna på motor resp låda?Vore tre vligt med några riktiga svar.// Håkan
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Mercedes motor är bättre än Fiats. Mercamotorn har dessutom kamkedja (som normalt aldrig behöver bytas), Fiat har kamrem (som ska bytas senast vart 4:e år).

Fiats robotlåda krånglar en hel del och är som namnet säger ingen riktig automatlåda, utan den manuella lådan försedd med en hydraulisk "ryggsäck" som sköter koppling, växling, gaspådrag m.m.
Fiat har en även riktig automatlåda fr.o.m. årsmodell 2020 som är jämförbar med den som Mercedes har. Båda är 9-växlade.

Tidningen Husbilen Test, nr 3 / 2020 har ett reportage med jämförelse mellan dessa bilar avs. motorer och växellådor som nog är intressant i ditt fall...
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Fiats/Ivecos 3,0 motorer har oxå kamkedja. De kom ungefär 2007. Beroende på årsmodell så va inte Mercedes bättre än nån annan växellådsmässigt. De använde samma typ av robotlåda. Vilket år de valde att stryka ett streck över denna vet jag inte, men långt in på 2000-talet fick vi dras med den. Den nya automatlådan som förövrigt är en riktig automatlåda tror jag är kanon oavsett vilken man väljer.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Kolla också vad det kostar att serva en Mercedesmotor vs Fiat innan du slår till!
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej.Funderar på att inhandla en hb med mercamotor.I det aktuella fallet så är det 157 hk i den.Nu kommer frågan:är motorn 4 eller 5 cylindrig är det en bra motor jämfört med fiiat?Den sitter med en autolåda.Är denna låda bättre an fiats robotlåda.När ä serviceintervallerna på motor resp låda?Vore tre vligt med några riktiga svar.// Håkan
Hade under några år en Carthago M-Liner byggd på Mecedes Sprinter 616 årsm 2004 vikt 6 ton. Den hade en 5-cylindrig motor på 2,7 liter och 157 hkr och en riktig 5 växlad automatlåda. En underbar kombination. Kan bara rekommendera.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej.Funderar på att inhandla en hb med mercamotor.I det aktuella fallet så är det 157 hk i den.Nu kommer frågan:är motorn 4 eller 5 cylindrig är det en bra motor jämfört med fiiat?Den sitter med en autolåda.Är denna låda bättre an fiats robotlåda.När ä serviceintervallerna på motor resp låda?Vore tre vligt med några riktiga svar.// Håkan

Ifall det är 2,7L motorn du menar så är den 5-cylindrig, jag har den med riktig automat i min husbil 2005.
Den fanns då även att få med robotlåda, som hade de vanliga problemen, robotlådan skrotades senare av MB.

Servicen är inget märkvärdigt, men billigare blir det då man slipper byta kamrem, den här har kedja, har aldrig hört talas om något problem med denna motor.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har Fiat:s 3.0 liters motor = kamkedja och deras robotlåda. Många skriver att Fiat’s robotlåda är behäftade med fel. Få hänvisar ännu färre har egen erfarenhet.
Vad består dessa problem av?
Vår låda är visserligen i stort sett ny (har rullat 4800mil). Vi sköter serviceintervallen och har aldrig haft några bekymmer.
Visst, den växlar som en slö snigel men hallå det är en husbil vi kör. Vill jag köra något sportigt kommer en av motorcyklarna fram (BMW S1000RR) med vikt/effekt förhållande om ca 1:1.

Har dock förstått att om man, precis som för så mycket annat tekniskt, inte sköter serviceintervallen eller utför jobbet felaktigt uppstår problem. Men inte kan det väl vara den typen av orsak som hänvisas till???

// Niklas
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Mercedes klassiska 5-cyl motor som det uppenbarligen måste handla om är nog den bästa dieselmotor som tillverkats vad gäller slitstyrka & livslängd. En bidragande orsak är kanske oljevolymen, fick köpa ny oljedränreringsbalja när jag skulle serva den. Motorn rymmer 6,5 liter + filter. Har sett ett flertal Sprinter med den motorn till salu på blocket som gått över 50.000 mil.
Jag hade en Pilot, med den motorn tidigare. Pigg var den bilen också & bra bottenmoment, gick dessutom hyfsat snålt om man körde sansat.
OBS Köp ingen sån med robotlåda bara! Fick byta hydraulpump på min efter 6500 mil & förstod på verkstan att det näst intill var standard med den lådan, annars går dom hur långt som helst. Välj en manuell eller riktig automat.
 
Senast ändrad:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Ägde tidigare en Eura med den motorn och robotlåda, den körde jag 13000 mil innan den såldes. Lådan funkade perfekt hela tiden. Förstår att det är större påfrestningar på distributions o färdtjänst bilar men körs den lugnt tror jag den funkar. Men absolut inte trampa på gas o broms samtidigt.
Hälsningar Sanddammaren
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ja man kan ha tur & otur, så då hade du väl tur!
Mitt byte av hydraulpump efter 6500 mil var på en husbil som vi körde lugnt.
Eftersom det förvånade mig att detta hände efter så kort körsträcka, så sökte jag på nätet efter information & såg då att det fanns mängder av kommentarer om den lådan med samma fel & korta körsträckor dvs under 10.000 mil. Dom flesta låg faktiskt kortare, dvs ungefär som min. Passade på att förhöra mig om saken på märkesverkstaden som lagde bilen, i en förhoppning om det fanns någon utökad garanti för felet, vilket det inte gjorde. Men dom erkände att dom haft ett flertal Sprinter med detta fel just på den lådan. Tror inte färdtjänsten kör som busar dom heller, i alla fall inte medan dom har åldringar i bilen. Hydraulpumpen som är den svaga länken, inte själva lådan, utsätts knappast för märkbart större påfrestning i en transportbil. Hade det varit mekaniken i lådan som gett sig så kan man nog tänka sig att en Transportbil körs hårdare etc.
 

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Tack änn engång för alla trevliga hbk som ställer upp med sina erfarenheter.Tack än en gång./Håkan
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
En sak att tänka på när det gäller vikten på de mindre husbilarna, är att drivlinan på Mercedes är tyngre, då den är bakhjulsdriven.

Krister.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
... är nog den bästa dieselmotor som tillverkats vad gäller slitstyrka & livslängd. En bidragande orsak är kanske oljevolymen, fick köpa ny oljedränreringsbalja när jag skulle serva den. Motorn rymmer 8,5 liter + filter.

Och då vet du vad FIAT 3 liters kräver för volym olja vid byte?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nej, det vet jag inte. Men en 2-2,5 liters motor brukar ligga mellan 4-6,5 liter.
Tänk inte på oljevolymen som ett problem map servicekostnad. Det är alla andra påhittade kontroller & justeringar dom hittat på som gör att det blir dyrt när man lämnar in på service. Varför kollar dom & fyller på spolarvätska t.ex på dyr timpenning, när man ändå kommer att behöva fylla själv många gånger innan nästa service?
 
Toppen