• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motortyp

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej
Vi är helt gröna på detta med husbilar. Vi funderar på att i vinter köpa vår första husbil (plåtis vill vi ha)
Men när man tittar så är det en hel del som har Fiatmotor på 88 kw ca 120 hk är inte detta klent?
tex denna annons Pössl GLOBECAR - KRISTIANSTAD (CJT144)
Vår personbil har 170 hk om jag inte minns fel (Vovos 5 cyl diesel)

Mvh Hasse o Annika
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Vanligast är plåtsar byggda på Fiat. På slutet av år 2007 kom den nya generationen av motorer med 2,3 liters volym. De gav från 130 hk. Men kan med effektbox för ca 4000:- ge hela 160 hk. Detta är helt ok för en normal plåtis.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har 240 hk på ca 9 ton, det verkar vara en "bra affär" att få 120 hk på 3,5 ton.

Skall du använd plåtisen som husbil, och är medveten om att det inte är en personbil (ja jag vet pbII) så bör det räck fint. Lågt luftnotstånd i en plåtis jämfört med en riktig husbil.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det intressanta är Nm (vridmomentet). 300-350Nm på 3500kg funkar hyfsat bra för branta backar och omkörningar.

// Niklas
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Skillnaden mellan en personbil och en HB/skåpbil är att utväxlingen på en modern bil sträcker sig från 0-230 km/h ungefär. På en HB till max 150-160. En gammal BM 641 har 80 hk och är en grym maskin för sitt syfte, men den gör inte sitt jobb i speciellt snabba hastigheter heller ;).

Vad gäller motorval så kan man enkelt sammanfatta det så här.
1. Accepterar jag kamremsbyten eller ej? Är du en sån som föredrar kamkedja så är utbudet helt plötsligt väldigt begränsat.
2. Effekten är inte allt, vridmomentet desto viktigare. Jag personligen föredrar större cylindervolym. En 3,0 motor på 160 hk kommer alltid att slitas mindre än en 2,3 på 160 hk. Den har dessutom mer eget vridmoment. För att en mindre motor ska få liknande egenskaper som en större, så krävs mer jobb av turbon och den är en slitdel även den. För att överdriva hela grejen så är det inga problem att plocka ut 500 hk ur en 1,0 motor. Dock ingen motor du önskar i en HB, eftersom vridet och effekten (utan Turbo) är obefintligt.
3. Om du kört ett antal skåpbilar med olika motoralternativ så skapar du dig snabbt krav. Mitt råd är att åka å testa olika skåpbilar. Samma drivlina sitter i en skåpbil som i en HB. Du behöver därför inte jaga ihjäl dig på husbilar att testa.
Ola
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vet om en 2 liter som ble skremt opp til 1600 hk og hyggelig dreiemoment. At motoren holdt i nesten en time med maks pådrag var nesten en overaskelse. Motoren var i utgangspunkt en VW som fikk modifisert topp, insprøyting en diger turbo og lukket smøring med oljetank og super kjøling. (Dette var en gatebil oppvisnings bil som kun kunne kjøres på bane). Så 500 hk fra 1 liter er moderat tuning.

Gamle aspirasjons diesel motorer gikk gjerne 1 mill km uten problem, dagens diesel motorer er holdbae omtrent som bensin motorer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T
Top Fuel dragracing kör idag med 10000hk i 8L motor, men de körs bara i 3-5sek med fullt effektuttag.

Dock är 100hk/L i en modern common rail diesel inga större problem att nyttja, mappning+uppgraderad IC räcker.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Redan i slutet av 80-talet så plockade man ut 1100 hk ur formel 1 motorerna. Dessa kördes med under kvalet. Vid själva racet ströp de ner dem till moderata 900 hk ungefär :spinny::wub:. Vad jag ville ha sagt i mitt tidigare inlägg var att en större motor håller längre av en anledning. Sen kan jag väl tycka att jämförelsen med en Top fuel var en smula orättvis. Utan nitro så är inte effekten speciellt märkvärdig, kanske 2500-3000 hk, vilket iofs är skapligt det med. Framför allt i en HB :yes:
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Redan i slutet av 80-talet så plockade man ut 1100 hk ur formel 1 motorerna. Dessa kördes med under kvalet. Vid själva racet ströp de ner dem till moderata 900 hk ungefär :spinny::wub:. Vad jag ville ha sagt i mitt tidigare inlägg var att en större motor håller längre av en anledning. Sen kan jag väl tycka att jämförelsen med en Top fuel var en smula orättvis. Utan nitro så är inte effekten speciellt märkvärdig, kanske 2500-3000 hk, vilket iofs är skapligt det med. Framför allt i en HB :yes:
Han som startade tråden vill köpa en husbil inte en formel1 eller dragster.Svaren han får hjälper inte honom.Detta är som vanligt i forumet,sandlådenivå.
S670sl
Ps.M/S Cinderella har 28800hk och har lika lite med husbilar att göra som en F1 bil.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Har nu 150 hk i en plåtis och vill inte ha mindre. Hade 177 tidigare i en plastis vilket var helt OK!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag har en 2,3 JTD 110hk i vår plåtis från 2006 och det räcker till för att skrämma upp bilen i minst 130 km/h. Det räcker gott! Visst, i Kasselbackarna får man växla ner och på svenska 80-vägar blir det också en del växlande mellan fyran och femman.
 
Toppen