• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motortemp varning Fiat ducato -01

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
30
Kommun
Helsingborg
När jag var ute och körde på senaste resan, började motortemp lampan lysa under ca 3-4minuter för att sedan börja blinka och slockna. Jag stannade och kollade kylarvätskan som ej bubblade, fläktarna gick dock inte. Temperatur mätarna höll sig runt mitten hela tiden.

Som jag förstått det finns det två fläktar varav den ena går igång vid runt 83grader och den andra vid 92grader.

Jag planerar byta alla 3 sensors, det sitter två termostaten samt en i radiatorn som ska trigga relä att dra igång fläktarna.

Helst skulle jag vilja ha en manuell brytare till fläktarna men vet inte hur man kopplar det från relä in till instrumentbrädan.


 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Om du manuellt ska styra fläktarna så tänk då också på att aircondition styr hastigheten/antal fläktar i drift. När bilen står still och det saknas fartvind genom kondensorn så startar fläkten pga högt tryck/temperatur i kondensorn.
 
Toppen