• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorstorlek

F

F.d. 25775

Guest
Hej
Har hittat en CI Autoroller 15, -04 som ser riktigt fin ut. Klart sugen på att köpa den.
Det enda som gör mig tveksam är motorstorleken. 62kw (ca 84 hp) men dock med turbo.
Inte roligt att köra omkring med för klen motor. Vad tror ni? Kommer det att funka eller kommer jag att slita ut kopplingsfoten och växlingsarmen?:confused:
violab

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Motorstorlek

Hej Violab,

Vi hade en liknande bil med denna motor och jag tyckte den var slö så vi satte i en
en box från Dieselkraft och fick då ut runt 105 hk och lite mer vrid. Utan den är den
tycker jag i minsta laget. Våran bil var en alkov på drygt 6m . Så jag skulle
rekommendera dig att titta efter en liknade bil men med 2,3 jtd motorn på 110 hk.
Den är mkt mer lätt körd + att du har högre vrid i motorn (du behöver inte vxl lika mkt)

Med vänlig hälsning
Noy Noy

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag tror inte 5:ans växel mår så bra om man trimmar den, för då ökar möjligheten att segdra på den.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Vi har en alkovHymer som är 5,5 M och med den motorn, 2,0 JTD. Det går att klara sig med den om man räknar med att ta det lite lugnt.
För ca fem å sedan satte jag på en effektbox som jag nu kört ca femtusen mil med. Det är mycket lättare att komma om lastbilarna på Autobahn efter det. Femman är den nya varianten i min bil, det är en 2002 års modell, om man inte håller under 80 på femman så är det inga problem. Har även haft boxen inkopplad vid besiktning och all värden som de mäter är mycket bra.
Dieselförbrukningen styrs mycket av om man har motvind eller medvind med en bil av denhär typen och en liten motor, mellan 1 liter och upp till 1,35 per mil.
EssoJ

F

F.d. 8562

Guest

Satsa på en kraftigare motor, utbudet på begagnade är just nu enormt och det finns rejäl prutmån, många har köpt ny bil men fått dåligt inbytespris och väljer att sälja själva, det är inte kul att bli omkörd av lastbilar i uppförsbacke, och uppförsbackar finns det:)

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

det är inte kul att bli omkörd av lastbilar i uppförsbacke, och uppförsbackar finns det:)

Been there, done that ;)

Men vår förra gamla Bürstner med 75hk bensinare var nog ännu slöare, på en tur till Alperna och tilllbaka så konstaterade navigatorn att hastighetsrekordet, högsta hastighet som uppnåddes under hela resan, var 97 km/h (säkerligen i ett långt nedförslut med medvind någonstans, slipstreamande bakom en lastbil). Så länge vi ägde den lyckades vi aldrig komma över 100, oavsett omständigheter.

F

F.d. 22595

Guest

Jag har en Elnagh-2004 på 6 meter med alkov som har 2.0 JTD motorn och man ska inte lyssna på alla "självutnämnda-experter", min har "tuning-box" så att den ger 105 hk och 25 kg i vrid. Går som ett skott, körde en 2,8 i samband med jag letade bil och kan bara säga att antingen så är 2.0 väldigt pigg eller så är 2,8 extremt slö. Fick kämpa upp bilen i 100 km/h och den hade bara gått 8500 mil och var väl skött. Jag ligger lätt på ca 110km/h och 120 går banne mig lika bra. Så provkör och låt inte folk "tro" att de är slöa, 2.0 är tex. en modernare konstruktion är 2.8 som många lovordar.

Toppen