• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorstart !!!!!

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
hej,har en Fiat Ducato 2,8 JTD-05:a årsm,har rullat 2.150 mil o när man startar den kall så tycker jag att man får köra på med startmotorn några sekunder men den startar ej direkt trots att glödlampan slocknar,däremot om jag startar om den igen så hoppar den igång direkt på andra startförsöket o har en fundering på om det kan vara bränslefiltret som skall bytas eller ??? nån som har liknande problem kanske ??

m.v.h Roland
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: motorstart !!!!!

Hej

Jag har en -06:a 2,8jtd. På den ska en lampa tändas i instrumentet om det blir vatten i bränslefiltret vilket ska kunna påverka motorgången, troligt även vid start. Min startar alltid (hittils!) direkt, varm som kall.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: motorstart !!!!!

Har samma "problem" fast tvärtom med min 2,8 -05. Med kall motor går den igång på första försöket men med varm motor får jag i 9 fall av 10 vrida på nyckeln 2 gånger. Spelar ingen roll om jag väntar på att glödningslampan slocknar eller ej. Samma probem även efter bränslefilter byte som görs varje vår.
Någon som har lösningen?
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: motorstart !!!!!

Dette er et kjent problem, men er relativt lett å løse.

Det sitter en optisk sensor ved kamakslingen. Denne kan justeres nærmere/fjærnere fra selve "kammene". Normalt er problemet at den sitter for nærme. En liten justering av avstanden samt en rengjøring av sensoren og problemet var løst.(totalkostnad ca NOK 500)

Det skal foreligge en servicemelding på dette hos Fiat-verkstedene, men jeg måtte selv begynne litt research slik at verkstedet mitt ble klar over løsningen.

Lykke til!!
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: motorstart !!!!!

Hei!
Vil bare bekrefte det Knausen sier. Vi hadde samme problem på vår 2005 mod.
Det tok laaang tid før det kom noe fra Fiat til verkstedet ang. problemet.
mvh Kangas'n
 
Toppen