• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorproblem……

Marina 1962

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Växjö
Hjälp, är i Kroatien just nu, resan ner gick bra…. Är nere på en ö utanför Split, har inte kört husbilen på ca 4 v. Körde vid 3 olika tillfällen, helt ok men 4:de gången i en backe tappade bilen kraften, funkade ok att köra tillbaka till mitt hus i lugn takt ( vågade inte press)
Nu till saken, motorlampan lyser och det står ”check engine”
Startat, motorn går-varvar ordentligt på tomgång…. Problemet är att jag är på en Ö, att ta bärgare härifrån skulle kosta typ en halv miljon eller så vågar jag köra? Vad kan ha hänt? Vad kan det vara som är fel….. HJÄLP
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Du måste nog ha ett instrument att läsa av felkoder,du ska inte köra om motorlampan lyser,nåt är ju fel
Hjälp, är i Kroatien just nu, resan ner gick bra…. Är nere på en ö utanför Split, har inte kört husbilen på ca 4 v. Körde vid 3 olika tillfällen, helt ok men 4:de gången i en backe tappade bilen kraften, funkade ok att köra tillbaka till mitt hus i lugn takt ( vågade inte press)
Nu till saken, motorlampan lyser och det står ”check engine”
Startat, motorn går-varvar ordentligt på tomgång…. Problemet är att jag är på en Ö, att ta bärgare härifrån skulle kosta typ en halv miljon eller så vågar jag köra? Vad kan ha hänt? Vad kan det vara som är fel….. HJÄLP
Vår motorlampa har tänds på flera bilar och motorn går ner i fart. Stannar och efter någon timme går den ofta bra igen.
Har tröttnat på att uppsöka FIAT som bara släcker lampan och kör vidare.
Nu har jag köpt en ODB2-mätare på Biltema och släcker själv.
Det kan vara vilket fel som helst av flera hundra fel.
 

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Lyser motorlampan orange så är det inte farligt men bör ses över. Röd lampa då ska man nog inte köra den. Jag hade kopplat ur och tillbaka batteriet och se hur den beter sig. Har kört med gul motorlampa i 2 år med min privata bil, den klagar på avgaserna bara, du behöver läsa av felkoden, fråga runt om någon har en odb2
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har liknande problem på min bil, efter flera verkstadsbesök kvarstår problemet,börja med att läsa av felkoder ,men det ger ofta inte allt men en början, att fortsätt köra bilen med lampan lysande en längre tid kan ge andra problem, regenereing av partikelfiltret sker inte med lysande motorlampa tex.
Jag skulle rekommendera Marina 1962 att köra bilen till en FIAT verkstad på fastlandet för felsökning.
 
Toppen