• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motoroptimering

Carina01

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
34937
Medlemskap
2025
Hej är det någon som har erfarenhet av optimering. Vi har en LMC Explorer från 2013 med en Fiat på 150 hk Automat.

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Massor md trådar om detta. Jag uppgraderade vår Kabe/Fiat 4.5t med 2.3L/150hk/Robotautomat motor till ca. 180hk. Det blev mycket bättre "körbarhet" på bilen.
Jag har en Dethleffs med samma motor och växellåda, optimerade med BSR. Bilen är mycket lättare och trevligare att köra efteråt. Nu kan jag följa med i trafikrytmen på ett smidigare sätt, inte längre en bromskloss vid vid hastighetsökning.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att vara tydlig för läsarna.
Optimering är INTE en trimbox.

Oprimering är att ändra i motorstyrdatorns mjukvara, vilket är en överlägset mycket bättre metod än att lura mjukvaran med trimbox.

Därmed inte sagt att en optimering inte skadar något.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag skulle vilja gå ännu längre och säga att inget av alternativen är optimering. Båda är trim bara att det ena är ett bättre alternativ (eller mindre dåligt om man vill se det så).
Det vilseledande uttrycket "optimering" har tyvärr kidnappats av trimkrängarna.

Toppen