• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Motoroptimering

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av optimering av Ducato 130 hk (2018)?
Skulle önska lite mer vridmoment!
Har hört att robotlådan inte gillar optimering. Finns det något att se upp med?

Tackar på förhand.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.333
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av optimering av Ducato 130 hk (2018)?
Skulle önska lite mer vridmoment!
Har hört att robotlådan inte gillar optimering. Finns det något att se upp med?

Tackar på förhand.
Många kör med optimerade bil och robot, och det fungerar, lite sunt förnuft med gaspedalshantering,undvik segdragning på höga växlar,
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.183
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Växellådan är likadan i både manuella och robotväxlade Fiat Ducato.
Den tål max moment 400 Nm.
Fiat själva har ju motorer upp till 177 hk, så en "optimerad" 130 hk-motor borde inte överstiga 400 Nm. Jag har dock sett att BSR ibland kommer upp till drygt 400 Nm, men om jag minns rätt gällde det optimerade 148 hk-motorer...
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Växellådan är likadan i både manuella och robotväxlade Fiat Ducato.
Den tål max moment 400 Nm.
Fiat själva har ju motorer upp till 177 hk, så en "optimerad" 130 hk-motor borde inte överstiga 400 Nm. Jag har dock sett att BSR ibland kommer upp till drygt 400 Nm, men om jag minns rätt gällde det optimerade 148 hk-motorer...
Om man inte kör med ”gasen i botten” hela tiden tror jag inte att det är något problem. Har själv en 150hk Fiat med BSR optimering upp till 184hk och 400nm, fungerat klockrent sedan 2019.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.460
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag BSR-optimerade min 130hk för två år sedan.
Funkar kanon.
Nu slipper man släppa förbi tradarna i uppförsbackar och det går att göra omkörning utan att vara i början av en flygraka.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Satt en KCR-box i vår som jag upptäckte först efter köpet. Ryckte ut den innan första besiktningen. Blev överraskad att motorgången blev lugnare och mindre "rå".
Saknar inte någon effekt hos de 130 pigga hästarna och klipper lätt tradarna vid omkörning.
Men det förstås, har en liten lätt 3300kg plåtis som kanske inte behöver bonntrimmas på samma sätt som tyngre kärror.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.022
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Tja att motoroptimering = helbilsgodkännandet ryker och att ditt försäkringsbolag därmed har möjligheten att vägra eller sätta ner ersättning.
Har fått detta på pränt från mitt försäkringsbolag, om det uppdagas vid t ex en olycka gäller endast trafikförsäkring, kan bli dyrt….
Hejs
Claes 105
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu skiljer det ju på olika optimeringar, min daily driver en 2015 Vito har jag en BSR optimering i, och den är precis tvärtom, vid ca. 30% gassignal så känns det som 75%,alltså mycket vrid och effekt direkt, ett enkelt sätt att "lura föraren".
Vid 75% gassignal till spettet i källaren kickdown märks i princip ingen större skillnad.
Det gör att man gasar väldigt försiktigt för att skona nacken m.m.
Denna karaktär är säkert medveten från BSR.
En bil jag optimerade på Kraftwerk med egen dyno i Tyskland, en MB 3.0L V6 CDI blev mycket bra med ett jämt vrid/effekt påslag i hela registret, men så kostade det 3 gånger mer också, då ingick även en stor IC.

Sen tror jag att det kan skilja rejält mellan olika motorer/husbilar.
Att sen kraftigt öka vridmoment i ett tungt fordon som en husbil där all effekt/vridmoment inte resulterar i snabb acceleration utan istället påverkar chassi, ram, drivlina som utsätts för större vridkrafter kan inte vara av godo, man får nog acceptera att husbil är inte en personbil utan oftast en nerlastat budbil.
Det finns ju en anledning att man stryper en likadan motor i ett transportfordon jämfört med när den sitter i en personbil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Belastningen på drivlinan på verkas inte alls av hur lång ned m,an trampar gaspedalen, utan den påverkas av hur mycket moment man begär från motorn.

Hur mycket moment man begär påverkas av en/flera mjukvarufunktioner där gaspedalläget på en axel och varvtal på den andra axeln inne i tabellen läser mjukvaran ut det begärda vridmomentet.

Som Peter antyder i #13 ovan, kan denna tabell ändras hur som helst.
Vill man kan man få max moment om man bara snuddar gaspedalen.

Slutsats, med trimmad motor vet man inte belstningen på drivlinan bara genom att bedömma hur mycket man gasar.
 
Toppen