• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja Fiat

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
vad använder ni för sort motorolja hel syntet eller vanlig olja till en fiat 130 multijet motor som gått 5.500 mil
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
vad använder ni för sort motorolja hel syntet eller vanlig olja till en fiat 130 multijet motor som gått 5.500 mil

Om du har katalysator och partikelfilter är det mycket viktigt att du följer fabrikens rekommendationer om oljekvalitet, annars riskerar du att förstöra dessa!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Slå ditt reg nummer här Oljeguiden jag har samma olja till en Opel Movano 2008 Euro 5 som till en mercedes Sprinter 2019 Euro 6 Formula Special G Longlife 5W-30.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag köpte olja på Granngården SAE0W-30 i 10L dunk till vår Fiat med 2.3 Multijet 150hk. 995kr och den uppfyllde alla specifikationerna.
Fiat har ett kravnummer som man ,troligtvis, bör följa för att klara sig från problem med partikelfillter å sånt, tror det är samma personer i många fall som tycker det är ok med en billig olja som klagar på igensatta partikelfillter och andra problem. Moderna motorer är mycket känsliga, det är inte som en Volvo B18 som gick att köra på vad som helst
Lennart
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Biltemas olja fungerar alldeles utmärkt.
Köp med rätt klassificering, står i instruktionsboken.
Samt byt olja & filter varje år
Biltemas olja fungerar alldeles utmärkt.
Köp med rätt klassificering, står i instruktionsboken.
Samt byt olja & filter varje år
Min jtd 2,8 power 146 hp, Fiats spec finns inte på Biltema, kollade med Castrol Sverige, svaret var att denna oljan, fick ett förslag, borde passa men vi, Castrol, garanterar inte nåt för den är inte godkänd av Fiat.
Men alla gör väl s8m man vill.
Lennart
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det här är från mina noteringar om passande olja till vår förra bil. Fiat 2,3 150 Multijet -13
Vill minnas den stämmer bra. Jag körde på Mobil1.


Olja
SAE 5W-30 Minst ACEA C2 ca 6Liter
Fiats text föreskriver: FIAT 9.55535-S1 ACEA C2

100% kompatibla :
Castrol Magnatec 5W-30 C2
Motul 8100 Eco-Clean 5W-30
Motul Specific S1 5W-30
Shell Helix Ultra AP-L 5W-30
Valvoline SynPower ENV C2 5W-30
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 OBS uppfyller ACEA C2 och C3 ! Finns hos Däckonline
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det här är från mina noteringar om passande olja till vår förra bil. Fiat 2,3 150 Multijet -13
Vill minnas den stämmer bra. Jag körde på Mobil1.


Olja
SAE 5W-30 Minst ACEA C2 ca 6Liter
Fiats text föreskriver: FIAT 9.55535-S1 ACEA C2

100% kompatibla :
Castrol Magnatec 5W-30 C2
Motul 8100 Eco-Clean 5W-30
Motul Specific S1 5W-30
Shell Helix Ultra AP-L 5W-30
Valvoline SynPower ENV C2 5W-30
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 OBS uppfyller ACEA C2 och C3 ! Finns hos Däckonline
Eller hos Biltema som har två varianter som uppfyller ACEA C2
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Man gör som man själv vill.
Motoroljor måste uppfylla klassificering.
Grundoljan kan skilja, med alla additiven är lika i billig som dyr olja.
Generellt går våra bilar få mil/år (undantag finns givetvis)
Kör man få mil och byter en gång/år så går det alldeles utmärkt att köra på billigare olja så länge klassificering är rätt.
Reklamen om ”fin” motorolja går tyvärr hem hos många....
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Man gör som man själv vill.
Motoroljor måste uppfylla klassificering.
Grundoljan kan skilja, med alla additiven är lika i billig som dyr olja.
Generellt går våra bilar få mil/år (undantag finns givetvis)
Kör man få mil och byter en gång/år så går det alldeles utmärkt att köra på billigare olja så länge klassificering är rätt.
Reklamen om ”fin” motorolja går tyvärr hem hos många....
Klassificeringen är det som är avgörande inte om den är syntet. Finns syntetolja som inte möter klassificeringen! Det finns också bra ”mineralolja” som möter klassificeringen. Viktigast för en diesel är att den innehåller rätt additiv vilket skiljer klassificeringen åt mellan bensin och diesel.
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Hej.
Jag har arbetat med utprovning av oljor för andra ”maskiner” än bilar. Standarder är bara en del av sanningen, två ”på papperet” likvärdiga oljor kan ha helt olika egenskaper för en unik ”maskin” beroende på belastning, temperaturer etc. Additiver samma sak, oljebolagen tillverkar inte additivena utan de köps in från olika leverantörer enligt standarder (som oxå tillåter variationer). Baserat på vad jag erfarit skulle jag personligen i en modern motor aldrig köra på något annat än vad tillverkaren rekommenderar.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har arbetat med utprovning av oljor för andra ”maskiner” än bilar. Standarder är bara en del av sanningen, två ”på papperet” likvärdiga oljor kan ha helt olika egenskaper för en unik ”maskin” beroende på belastning, temperaturer etc. Additiver samma sak, oljebolagen tillverkar inte additivena utan de köps in från olika leverantörer enligt standarder (som oxå tillåter variationer). Baserat på vad jag erfarit skulle jag personligen i en modern motor aldrig köra på något annat än vad tillverkaren rekommenderar.
hej är det därför att olika oljefabrikat har så olika sifferkombinationer vad skall man tro på när det är så olika priser på olja vet du varför
finns acea kombinationer c2-c3-c4-c5
 
Toppen