• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn råmar som en ko

F

F.d. 29929

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI CAT 109 hk
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: T608 Classic
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Motor
När jag parkerat för natten hörs efter en halvtimme ett märkligt ljud. Det låter som en ko på långt avstånd men det kommer från motorrummet. Ljudet återkommer en gång i halvtimmen i flera timmar medan motorn svalnar. Pinsamt på campingen och oroväckande. Vet någon vad det är?
Jag har provat att skruva bort locken på kylvätsketanken, styrservo, bromsolja och motorolja men det hjälpte inte.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Har du kollat att kofångarna sitter kvar?
Skämt å sido, så har jag ingen aning men backventilen till bromsservot skulle jag kunna tänka mig kan bli som ett högtalarmembran. Prova med att bromsa några gånger efter att du stängt av motorn så att vacuumet försvinner, uppstår inget oljud då?
// Göte J

F

F.d. 29929

Guest
Göte J skrev:
Har du kollat att kofångarna sitter kvar?
Skämt å sido, så har jag ingen aning men backventilen till bromsservot skulle jag kunna tänka mig kan bli som ett högtalarmembran. Prova med att bromsa några gånger efter att du stängt av motorn så att vacuumet försvinner, uppstår inget oljud då?
// Göte J

Ingen ko i kläm vad jag kunnat se!
Jag körde ett par mil i helgen men det räckte tydligen inte för att få igång oljudet, jag satt en timme i bilen och väntade. Kanske stängde jag av motorn för fort efter sista inbromsningen.
Tack för tippset, nu vet jag något att testa nästa gång korna kommer!
Pumpjanne

F

F.d. 29929

Guest
Siw och Svante skrev:
Hej,
en kompis till mig hade samma problem och han bytte då termostaten och problemet var ur världen.
Hade

Hej!
Det låter mycket troligt att du satt fingret på lösningen. Jag ska försöka hitta någon som kan tala om var termostaten sitter så kanske jag kan byta själv, annars blir det verkstadsbesök för jag tror på idén.
Pumpjanne

F

F.d. 6734

Guest
Hej, problemet på våran Fiat 1997 med 2,5 tdi motor var att tanklockets undertrycksventil inte fungerade som den skulle, det blir varmt i tanken vid körning när sedan tanken kallnar efter att man stängt av motorn bildas undertryck i tanken, ett tips för hur man kan kolla detta är att öppna tanklocket bara lite så att luft kan strömma in i tanken, blir det tyst nu by tanklock eller om din bil har en annan lösning för undertryck, kolla med verkstad eller Fiat.
Trevlg sommar
Olof

F

F.d. 29929

Guest
Hej Olof!
Det här var nog det vassaste tipset jag fått och dessutom enkelt att kolla. Jag borde själv ha tänkt på det när jag skruvade av alla andra lock under huven.
Förra helgen försökte jag provocera fram oljudet men det gick inte, kanske beroende på att det var mulet, kallt och regnigt.
Stort tack och Gla Midsommar!
Janne

Toppen