• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn lägger av och startar sen igen...

Maggtomp

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
28254
Medlemskap
2024
Dotter är ute och kör en Fiat Ducato, LMC Liberty 561, årsmodell 2007, 130 hk. :mh2:Husbilen lägger av utan förvarning, en varningslampa lyser och motorn är sen död en stund. Efter ett tag går motorn igång och det funkar att köra. Sist hände det att de åkte i ett stigningsfält och fick hjälp att bogeseras undan. Har hänt samma sak flera gånger nu den senaste veckan.
Vi pratade med närmaste Fiatverkstan och de tror det kan bero på att ett spjäll stänger av motorns lufttillförsel som gör att motorn stängs av. Kunde vara en kontakt som behöver smörjas eller tas bort oxidering ifrån.
Ni som har erfarenhet av husbilar och Fiat Ducato, vad tror ni? Har ni någon annan teori?
Vi har otur med familjens husbilar på var sitt håll.:mh2::(:mh: Kan det bero på det varma vädret att motorn stannar så här utan vidare tro? Blir det för varmt eller?:msn_sun::msn_hot:o_O
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det kan mycket väl vara som verkstaden sa att det är spjällhuset som krånglar. Det går då ett tag att den återstartar men det går bara under tid sedan är det stopp.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vacuum i bränsletanken? Kolla att ventilationen i tanklocket är OK.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vacuum i bränsletanken? Kolla att ventilationen i tanklocket är OK.
Son fel hade jag på en 2013 model att tanklock va för tät eller ventilerade inte ...det blev övertryck i tanken... felet visades dagen efter långkörning ..fick starta flera ggr att få motor att gå riktigt ..fig felkod att bränsle evakuering inte fungerade till baks till tanken.
 
Toppen