• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn därbak!

F

F.d. 53149

Guest
Hej på er! Nu när bilen står i vinteride, så är det inte utan att jag
tänker på den ibland. Speciellt innan sömnen slår till på natten
(klockan är nu 01.20, så det är väl dags!).
I alla fall, mina funderingar handlar om varför det inte byggs husbilar
med motorn där bak. Och då menar jag riktigt därbak, så inget
lastutrymme går till spillo.

Tänk vad skönt det vore att sitta därfram utan att höra motorljudet
då man kör! Och då man sover är ju inte motorn på, så då är det inte
störande heller. Vad är det alltså som gör, att inte tillverkarna "gör på
dette viset"?
Tyngdkraften? Nä, det är väl bara att lägga bakaxeln längre bak?
För tung i baken i svängar? Inte då, vi kör väl inte rally med bilarna!?

Tanken slog mig, då jag för ett tag sedan åkte turistbuss. Det var så lugnt
och tyst därfram. De har ju som bekant motorn därbak.


/Mariarne
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Motorn därbak!

VW buss typ 2, eller en amerikansk husbil med ett " pusherchassie" kanske, dvs de finns redan.

Gonatt

Claes 105
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorn därbak!

I dag bygges nesten alle amerikanske A-Class (helintegrert) på 30 fot eller mer på et chassi med motoren bak og en totalvekt på over 10 tonn.
Problemet for mindre husbiler er å finne et chassi med motoren bak.

Selv ser jeg fram til vi kan få husbiler bygget på et el-drift chassi med rekkevidde utvidelse (tilsvarende Opel Ampera) - det finnes endel busser med dette i dag, noen få i Umeå "Artic Whisper". Batteripakken kan sitte hvor som helst i bilen, det at bussene fikk den montert på taket var rent plassteknisk.

En fordel med en slik løsning er felles batteribank for fremdrift og bodel sammen med en automatisk generator som sørger for å etterfylle batteriene ved behov.
 
M

mikkis

Guest
Sv: Motorn därbak!

hej hopp !

Jag har en amerikansk husbil med motorn "där bak", Vi har även haft ett fler tal husbilar med motorn fram

Vi ser i allafall bara fördel med motorn bak.
När vi är ute och kör hör vi inget motorljud alls. jag och frugan kan i princip viska till varandra när vi kör med husbilen och fortfarande höra vad vi säger.

sen är det ju bra att ha motorn bak på grund av att vi får bo dels utrymmet hela vägen fram i husbilen.. Ingen stor instrument panel som tar utrymme. utan bara att snurra fåtöljerna fram så har vi ett stooort vardagsrum...

Detta är vad VI tycker.. sen finns det säkert personer som tycker annorlunda..
men som tidigare nämnt så tycker vi bra att ha denna planering!

Mikkis
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Motorn därbak!

När Du åker i Din Husbil, hörs motorn så väl då? på höga växlar 4-5:an? är det inte mest vägljud som hörs.. skulle tro det. Isolera huven på insidan, montera innerskärmar fram med ljuddämparmassa pålagd, gärna också i bakre hjulhusen!
 
F

F.d. 25410

Guest
Sv: Motorn därbak!

Hej,
Vi har en ombyggd turistbuss Volvo B10m Vanhool -96 med motorn (6:a)under bussen 4 m bakom förarplatsen (pannkaksmotor), man hör den knappt och sedan är hela bussen luftfjädrad KANONSKÖN att färdas i.
Vi har fasta sovplatser baktil med RIKTIGA sängar.
Helt inredd i ek och med 9 st fasta + föraren fällbara bältade platser i svart skinn.
Kanonfina lastutrymmen undertill där en gokart eller 2 får plats :yes:.

Mvh Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Motorn därbak!

När Du åker i Din Husbil, hörs motorn så väl då? på höga växlar 4-5:an? är det inte mest vägljud som hörs.. skulle tro det. Isolera huven på insidan, montera innerskärmar fram med ljuddämparmassa pålagd, gärna också i bakre hjulhusen!


Jag ska. Jag mäktar inte att flytta motorn:spinny:. Det du föreslår
känns lite lättare även om det är en del jobb.


/Mariarne
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Motorn därbak!

Jag vet att på husbussar är motorn där bak. Men jag frågar,
eller rättare sagt undrar, varför inte våra vanliga tillverkare
funderar i dessa banor. Vad är det som bromsar. Och varför
ska köparen av en vanlig husbil behöva isolera själv?


/Mariarne
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Motorn därbak!

VW buss typ 2, eller en amerikansk husbil med ett " pusherchassie" kanske, dvs de finns redan.

Gonatt

Claes 105

Godkväll. Jo, de finns. VWn räknar jag inte som en
husbil i vanlig bemärkelse. Jag har haft en sådan på
60-talet och de var väldigt roliga att köra (och det
var väldigt roligt i dem också....på den tiden).
Och husbussar, ja, det är husbussar det.

Åsså finns det då klassen emellan, som jag har (och
kanske du), där det av någon anledning inte finns
någon motor där bak. Varför?


/Mariarne
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Motorn därbak!

I dag bygges nesten alle amerikanske A-Class (helintegrert) på 30 fot eller mer på et chassi med motoren bak og en totalvekt på over 10 tonn.
Problemet for mindre husbiler er å finne et chassi med motoren bak.

Selv ser jeg fram til vi kan få husbiler bygget på et el-drift chassi med rekkevidde utvidelse (tilsvarende Opel Ampera) - det finnes endel busser med dette i dag, noen få i Umeå "Artic Whisper". Batteripakken kan sitte hvor som helst i bilen, det at bussene fikk den montert på taket var rent plassteknisk.

En fordel med en slik løsning er felles batteribank for fremdrift og bodel sammen med en automatisk generator som sørger for å etterfylle batteriene ved behov.


Hmm, det vore nå´t de! Som väl är, står
inte utvecklingen (eller invecklingen) still.

/Mariarne
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Motorn därbak!

anledningen till att det inte finns är ju helt enkelt att det inte finns några chassin i de mindre storlekarna som har motorn bak, och skulle husbilstillverkaren själv utvekla ett chassie bara för att bygga husbil på så skulle det bli en helt vansinnigt dyr husbil.
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Motorn därbak!

Hmm, som jag ser det, så är det väl bara att vända på
påbyggnaden och fixa lite med drevet i motorn, så är ju
motorn där bak (och drivningen också)...fast det kanske
är för enkelt...men många gånger är de enkla lösningarna
också geniala! :yes:

/Mariarne
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Motorn därbak!

Svaret är ganska enkelt. Fiat, Iveco, Peugeot, Renault, Ford mm. kan naturligtvis inte ta fram ett fordon med svansmotor enbart för husbilsmarknaden eftersom den är förhållandevis liten till deras övriga marknader. Deras affärsfilosofi är ju att producera transportfordon där en svansmotor skulle inkräkta på lastutrymmet. Att serieproducera ett fordon med svansmotor skulle bli oerhört dyr & kräva mycket större serier av husbilar än vad som säljs idag för att vara lönsamt.

Bennie
 
Toppen