Vi hade samma fel med kod P0638 på en 3L motor årsmod. 2010. Vi åkte till en verkstad som konstaterade
att felet berodde på gasspjäll eller EGR-ventil som rengjordes och felkoden raderades.
Eftersom vi skulle ta oss ned i Europa köpte vi en OBD felkodläsare (500 kr) för att kunna kolla upp
felkoder på motorn. Vi kunde köra 50 -100 utan att gula lampan tändes för att sedan sporadiskt återkomma.
Då var det bra att kunna kolla upp att inget annat allvarligt var på gång och vi kunde radera felkoden själva.
Vi fick detta råd på en bilverkstad i Danmark.
Vi tog oss hem utan problem och åkte till Bossings i Linköping som kände till problemet där rengöring av EGR-ventilen
inte alltid hjälpte utan gasspjället monterat i fabrik hade en förmåga att kärva. En ny typ med annorlunda konstruktion fanns
och monterades. Samtidigt uppdaterades motorns programvara. Detta var 5 år sedan och ingen gul lampa längre som tidigare envisades
även efter flera verkstadsbesök. Här gällde det byte av gasspjäll för P0638.
När vi ändå är inne på felkoder på denna motor 3L /160 finns en annan populär felkod P0235 ... "Turboladdtryck"
Här finns en sensor som med tiden blir smutsig och ger fel laddtryck till datorn i motorn som inte stämmer med pådrag
och därmed felkod. Denna sensor är lätt åtkommlig och enkel att ta ur och rengöra.
Ett tips är att alltid ha med en OBD-läsare och kolla upp felkod och släcka gula lampan för att sedan ringa verkstad och höra om det är något allvarligt eller en marginell ofarlig störning som kan åtgärdas senare.
Visa bilaga 194129 Visa bilaga 194130
Visa bilaga 194132