• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorlampe lyser

F

F.d. 56837

Guest
Det har skjedd at den oransje motorlampe har lyst 3-4 ganger en kort periode over ca 2 mnd. Har fått lest at det muligens er noe med gasspjeldet. Motoren går helt vanlig selv om lampen lyser en periode.
Gjelder Fiat 2,3 liter 2011 modell.
Andre som har opplevd dette ? Og bør jeg gjøre noe siden motoren går som vanlig?
 

pving57

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
14713
Medlemskap
2021
Hej , hade samma problem med min , lampan lyste och slocknade om vartannat kollade på verkstan fel på gasspjället
bytte gasspjäll problemet borta
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hade en 2013 med samma symtom
Helt plötsligt gick bara motorn på tomgång så de blev bärgning till verkstad
Visade sig vara fel på tryckvakt partikelfiltret. Dessutom fick filtret tvångsregöras
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag hade fel på gasspjäll då fick jag felkod P0638 på 3L motor 2010 motor lampa lyste hela tiden....
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Låter som EGR ventilen. Jodå bilen går säkert ok ändå, fast i värsta fall utan rätt EGR mängd. Detta betraktas som fel på avgasrening, så finns det en felkod på detta blir det 2’a på besiktningen.
Om det är EGR ventilen så brukar verkstäderna byta den. Fast det går att rengöra den, mycket tvättande blir det. Obs att när ventilen klegget igen så brukar det sitta klegg i hela systemet så att det behövs rengöring av rör & EGR kyl mm.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag hade fel på gasspjäll då fick jag felkod P0638 på 3L motor 2010 motor lampa lyste hela tiden....

Vi hade samma fel med kod P0638 på en 3L motor årsmod. 2010. Vi åkte till en verkstad som konstaterade
att felet berodde på gasspjäll eller EGR-ventil som rengjordes och felkoden raderades.
Eftersom vi skulle ta oss ned i Europa köpte vi en OBD felkodläsare (500 kr) för att kunna kolla upp
felkoder på motorn. Vi kunde köra 50 -100 utan att gula lampan tändes för att sedan sporadiskt återkomma.
Då var det bra att kunna kolla upp att inget annat allvarligt var på gång och vi kunde radera felkoden själva.
Vi fick detta råd på en bilverkstad i Danmark.

Vi tog oss hem utan problem och åkte till Bossings i Linköping som kände till problemet där rengöring av EGR-ventilen
inte alltid hjälpte utan gasspjället monterat i fabrik hade en förmåga att kärva. En ny typ med annorlunda konstruktion fanns
och monterades. Samtidigt uppdaterades motorns programvara. Detta var 5 år sedan och ingen gul lampa längre som tidigare envisades
även efter flera verkstadsbesök. Här gällde det byte av gasspjäll för P0638.

När vi ändå är inne på felkoder på denna motor 3L /160 finns en annan populär felkod P0235 ... "Turboladdtryck"
Här finns en sensor som med tiden blir smutsig och ger fel laddtryck till datorn i motorn som inte stämmer med pådrag
och därmed felkod. Denna sensor är lätt åtkommlig och enkel att ta ur och rengöra.

Ett tips är att alltid ha med en OBD-läsare och kolla upp felkod och släcka gula lampan för att sedan ringa verkstad och höra om det är något allvarligt eller en marginell ofarlig störning som kan åtgärdas senare.

Trycksensor.JPG Spjällhus.JPG



ODB l l.JPG
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Flera av dessa problem löses enkelt med att montera en OCC = Oil Catch Can



 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
En oil catch CAN löser inte EGR problemen. Möjligen då på en gammal häck med slitna turbolagring/tätningar.
Sen är det ju knappast miljövänligt & inte lagligt heller att sätta avgasreningen ur funktion. Öppen vevhusventilation hade jag på min första bil, en PV-61, på den tiden var det tillåtet, men då var det ingen som hört talas om husbilar.
Till gamla Landrover Defender TD5 finns dock EGR ”blind-kit” att köpa, som tar bort Exhuast Gas Recirkulation helt. Inte heller lagligt, fast dom brukar klara besiktningen utan eftersom dom är före DPF etc & har rätt primitivt styrsystem. Gäller bara att dom inte ser det på besiktningen rent visuellt.
Man kan ju också byta till en bil med SCR & adblue, på dom behöver ju inte tillverkarna köra lika mycket EGR För att klara NOX kraven, vilket minskar problemen med EGR klegg eländet väsentligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En oil catch CAN löser inte EGR problemen. Möjligen då på en gammal häck med slitna turbolagring/tätningar.
Sen är det ju knappast miljövänligt & inte lagligt heller att sätta avgasreningen ur funktion. Öppen vevhusventilation hade jag på min första bil, en PV-61, på den tiden var det tillåtet, men då var det ingen som hört talas om husbilar.
Till gamla Landrover Defender TD5 finns dock EGR ”blind-kit” att köpa, som tar bort Exhuast Gas Recirkulation helt. Inte heller lagligt, fast dom brukar klara besiktningen utan eftersom dom är före DPF etc & har rätt primitivt styrsystem. Gäller bara att dom inte ser det på besiktningen rent visuellt.
Man kan ju också byta till en bil med SCR & adblue, på dom behöver ju inte tillverkarna köra lika mycket EGR För att klara NOX kraven, vilket minskar problemen med EGR klegg eländet väsentligt.

Nu vet jag inte hur många occ du monterat, men du sätter inget ur funktion med en occ.
Den inbyggda demistern samlar bara upp den vätska som man inte vill återföra i insugssystemet, de mycket renare "gaserna" går sedan tillbaka in i insuget, det är för mej mycket märkligt att biltillverkarna inte lagt till en så enkel pryl på speciellt överladdade motorer.
Förmodligen för att det då blir tätare verkstadsbesök för att tömma koppen. :rolleyes:
OCC är framförallt stort inom bilhobbyn.
Många verkstäder/bilmekaniker känner inte till occ, skulle dagens motorer ha en sådan monterad som sköttes med tömning och rengöring, så blev väl verkstäderna utan en hel del jobb. :D
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Du är helt inne på oljeavskiljning. EGR problemen handlar om koksning av sot i första hand, närvaro av olja gör problemet värre givetvis men det är inte det som är huvudproblemet.
På bilar utan SCR som skall klara NOX nivåerna för EU5 måste man kör EGR i alldeles för stor omfattning och på motorbelastning som ger avlagringar med sot. Ett tyskt bilmärke försökte ju dessutom klara US kraven för dieslar utan SCR & vi vet ju vad som hände där. Vet inte hur mycket ni håller på med dieslar inom bilhobbyn?
För övrigt finns bilar som har inbyggd funktion för oljeavskiljning liknande OCC, fast då leds det tillbaka ner i sumpen så man slipper tömma. Åtminstone dom jag känner till har haft problem med EGR systemen i alla fall, men det varierar mycket med hur bilarna används av kunden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mitt tips om occ var riktat till dem som vill slippa problem med klägg, koks på givare, variabla insugsspjäll, turbo, IC, som vissa inlägg beskrev som upplevda problem.
Du har helt rätt att OCC inte påverkar EGR, som hanterar primäravgaser.
 

Patrik H

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
39216
Medlemskap
2025
Vi hade samma fel med kod P0638 på en 3L motor årsmod. 2010. Vi åkte till en verkstad som konstaterade
att felet berodde på gasspjäll eller EGR-ventil som rengjordes och felkoden raderades.
Eftersom vi skulle ta oss ned i Europa köpte vi en OBD felkodläsare (500 kr) för att kunna kolla upp
felkoder på motorn. Vi kunde köra 50 -100 utan att gula lampan tändes för att sedan sporadiskt återkomma.
Då var det bra att kunna kolla upp att inget annat allvarligt var på gång och vi kunde radera felkoden själva.
Vi fick detta råd på en bilverkstad i Danmark.

Vi tog oss hem utan problem och åkte till Bossings i Linköping som kände till problemet där rengöring av EGR-ventilen
inte alltid hjälpte utan gasspjället monterat i fabrik hade en förmåga att kärva. En ny typ med annorlunda konstruktion fanns
och monterades. Samtidigt uppdaterades motorns programvara. Detta var 5 år sedan och ingen gul lampa längre som tidigare envisades
även efter flera verkstadsbesök. Här gällde det byte av gasspjäll för P0638.

När vi ändå är inne på felkoder på denna motor 3L /160 finns en annan populär felkod P0235 ... "Turboladdtryck"
Här finns en sensor som med tiden blir smutsig och ger fel laddtryck till datorn i motorn som inte stämmer med pådrag
och därmed felkod. Denna sensor är lätt åtkommlig och enkel att ta ur och rengöra.

Ett tips är att alltid ha med en OBD-läsare och kolla upp felkod och släcka gula lampan för att sedan ringa verkstad och höra om det är något allvarligt eller en marginell ofarlig störning som kan åtgärdas senare.

Visa bilaga 194129 Visa bilaga 194130



Visa bilaga 194132
Hej.
Du vet inte vad det var för OEM nummer på det nya spjällhuset ?
Har samma problem med in och försöker hitta ett nytt.
Mvh Patrik
 
Toppen