• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorlampa tänds pga hund

Morgan2016

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
20588
Medlemskap
2024
Vi har en hund som bäddar bla vid pedalstället. I slutet av juli tändes motorlampan. Vid kontroll på verkstad visade det sig att det var inkonsekvens mellan broms och gaspedal. Lampan släcktes. Vi körde ca 100 mil och ett antal övernattningar, lampan tändes igen. Nu var det inkonsekvens mellan koppling och gaspedal, släckt. Inget fel på givarna.

Verkstadens teori: När hunden bäddar och lägger sig kommer han åt pedalerna exv. vilar han på bromspedalen samtidigt som han gasar lite. OBS detta sker utan att motorn är igång eller att startnyckeln sitter i. Tydligen finns det signaler mellan de olika givarna trots att motorn är avstängd och nycklarna urtagna. Vi kommer framöver ha något skydd över pedalstället när vi står still.

Någon som vet? Är det hunden som bäddar/inkonsekvensar?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.912
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har en hund som bäddar bla vid pedalstället. I slutet av juli tändes motorlampan. Vid kontroll på verkstad visade det sig att det var inkonsekvens mellan broms och gaspedal. Lampan släcktes. Vi körde ca 100 mil och ett antal övernattningar, lampan tändes igen. Nu var det inkonsekvens mellan koppling och gaspedal, släckt. Inget fel på givarna.

Verkstadens teori: När hunden bäddar och lägger sig kommer han åt pedalerna exv. vilar han på bromspedalen samtidigt som han gasar lite. OBS detta sker utan att motorn är igång eller att startnyckeln sitter i. Tydligen finns det signaler mellan de olika givarna trots att motorn är avstängd och nycklarna urtagna. Vi kommer framöver ha något skydd över pedalstället när vi står still.

Någon som vet? Är det hunden som bäddar/inkonsekvensar?
Vet att samma problem uppstår när föraren under körning trampar på både gas- och bromspedal samtidigt. Detta kan få till konsekvens att bilen inte går att köra om inte motorn stängs av och startas på nytt. Vet däremot inget om vad som händer vid avstängd motor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den bil jag syftar på har automatlåda. Föraren blev stående flera gånger vid rödljus Och fick stänga av och starta om motorn.

Misstänkte det, bra sätt att generera felkoder! :) Bästa sättet att köra med automatlåda är att köra med bara en fot, inte minst om man byter mellan manuell och automat ofta!
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Låg i omkörningar bilen kändes som den dog bara la i lägre växel så motorn varvade upp så gick den igen var lite läskigt läste av bilen sen med OBD läsare.Fiat 2.3 150hk 2017.Har inte haft det igen. Se avläsning på bild.
 

Bilagor

  • IMG_20200727_113928.jpg
    IMG_20200727_113928.jpg
    1,4 MB · Visningar: 95

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Morgan2016 frågeställning är om Hunden i fråga kan framkalla dessa problem. Jag ser att Morgan 2016
inte har bilen i gång när detta med Hunden händer så min undran är om detta kan ske även när bilen och tändningen
är avslaget. Häggen i Umeå
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Vissa nyare bilar stoppar bränslematningen ifall man trampar på gas och broms samtidigt.
Men felkoder, tänd motorlampa har jag inte hört förut.
Att motorn kan stoppa när bägge pedalerna aktiverades hände min svåger, men motorlampan tändes inte.
Skulle tippa att motorlampan tänds om bägge pedalerna påverkas flera gånger på kort tid, ses nog som ett återkommande fel.
Att det händer med tändningen avslagen är nog inte så konstigt, vissa saker verkar aktivera funktioner i ECU:n, min Opel Astra aktiverar ljudligt nånting i motorn när jag öppnar dörren.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Normalt brukar bilens elektronik och motorns styrenhet vara aktiva i några minuter efter avstängning, men inte hela tiden för då skulle batteriet tappa laddning väldigt fort. Det kan även skilja hur lång denna tid är beroende på om man låser bilen när man stannat eller inte. Dvs elektroniken lever längre om man inte låser. Kan inte hur detta upplägget ser ut på Fiat. Om ni håller hunden borta från pedalerna en stund efter ni stannat så borde det inte hända något efter denna tid gått.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Normalt brukar bilens elektronik och motorns styrenhet vara aktiva i några minuter efter avstängning, men inte hela tiden för då skulle batteriet tappa laddning väldigt fort. Det kan även skilja hur lång denna tid är beroende på om man låser bilen när man stannat eller inte. Dvs elektroniken lever längre om man inte låser. Kan inte hur detta upplägget ser ut på Fiat. Om ni håller hunden borta från pedalerna en stund efter ni stannat så borde det inte hända något efter denna tid gått.

Testa även att ta ur nyckeln ur tändningslåset, en del system stänger inte ner förrän nyckeln tas ur.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Förtydligande vad jag pratar om med ref. till hur detta funkar på T.ex. en Volvo. Går ur bilen och lås den. Vänta utanför bilen till ni hör ett svagt klick, brukar tar ca 2 min. Det man hör är när datorn stänger huvudrelät.
Sitter man däremot kvar i bilen så tar det längre tid. Tror det brukar handla om ca10-20 min. Man brukar märka detta om man t.ex tänt innerbelysningen, att den slocknar då. Obs även om man tagit ur nyckeln.
Även dörr kan vara inblandad. På min gamla husbil som var byggd på Sprinter gen-1 så startade den elektriska bränslepumpen i tanken varje gång man öppnade förardörren, vilket var rätt irriterande när man stod på camping/ställplats, så jag försökte undvika detta. Har dock inte hört detta på min nuvarande byggt på Citroën.
Kan finnas fler funktioner kopplade till förardörren som aktiverar elektronik i bilen. När ni stannar/campar, stäng förardörren och låt den vara stängd, använd övriga dörrar för vädring och insteg när ni står still.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förtydligande vad jag pratar om med ref. till hur detta funkar på T.ex. en Volvo. Går ur bilen och lås den. Vänta utanför bilen till ni hör ett svagt klick, brukar tar ca 2 min. Det man hör är när datorn stänger huvudrelät.
Sitter man däremot kvar i bilen så tar det längre tid. Tror det brukar handla om ca10-20 min. Man brukar märka detta om man t.ex tänt innerbelysningen, att den slocknar då. Obs även om man tagit ur nyckeln.
Även dörr kan vara inblandad. På min gamla husbil som var byggd på Sprinter gen-1 så startade den elektriska bränslepumpen i tanken varje gång man öppnade förardörren, vilket var rätt irriterande när man stod på camping/ställplats, så jag försökte undvika detta. Har dock inte hört detta på min nuvarande byggt på Citroën.
Kan finnas fler funktioner kopplade till förardörren som aktiverar elektronik i bilen. När ni stannar/campar, stäng förardörren och låt den vara stängd, använd övriga dörrar för vädring och insteg när ni står still.

Det klicket du hör efter 2 min är den sk dubbellåsningen som spärrar låsen i ytterligare ett steg efter att man låst med fjärrkontrollen.
 
Toppen