• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor motorkod

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Jag har också en Charisma 2007 med Iveco motor. Min motorkod ser jag i homologiseringspapperen och i variantbeskrivningen (Ausweiskarte) från IVECO.
Uppgiften framgår inte av Trafikverkets fordonsuppgifter. Man kan 'baklänges' ta reda på om det är en F1A eller F1C motor matypskylt iveco.jpgn har genom att titta på uppgiven effekt i besiktningsinstrumentet. F1A motorn har 96, 116 eller 136 hk och F1C motorn 146 eller 176 hk.
Eftersom Charisman är rätt tung har du sannolikt den starkaste motorn på 176 hk. Om du behöver mer exakta uppgifter får du leta!
Enligt uppgift skall det finnas en typskylt från Iveco någonstans i motorrummet med alla uppgifterna men jag har inte letat så noga efter den. Skall också finnas uppgifter instansade på motorblocket (vevhuset) kan dock inte säga exakt var för teckningen jag har över platsen går inte att tyda. Min har beteckningen F1CE0481H och är den starkaste varianten. Bilden visar hur typskylten i motorrummet bör se ut.
Lycka till
/Claes
 
Toppen