• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorhaveri

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Hej! Ca 10mil söder om Rostock stannade vår nyimporterade husbil Euramobil VB695-08
Anlitade Falck och fick hemresa, bilen står i Neuruppin Autocenter König & Platen GmbH.
Fick detta mejl av dom:so on the ride, it was not. The Kolbe of the 3rd Cylinder is broken, probably due to a faulty fuel injector.
It must be the base engine and the injector to be replaced.
The total cost will amount to € 5,000.00.

If the money is credited to our account, we will begin repair work immediately.

Skickat 3000€ i dagarna så dom skall börja. Men... någon som vet hur det är med garanti, och vem man vänder sig till? Det är en Ford -08 ca 30000km med alla servic e gjorda. Den köptes privat.

Mvh Marita

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Motorhaveri

Fy f-n så trist! :(
Har tyvärr ingen aning om vad man gör, men det är precis farhågorna för att råka ut för något liknande som gjort att jag tyckt att det varit värt en hundring extra att köpa bilen i Sverige...

Hoppas verkligen det går på någon garanti eller försäkring!

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Maximal otur.

Jag antar att det var husbilen som ni tog hem för ungefär ett halvår sedan.

Hur står det till med försäkringen? Dom flesta bolagen har ju en maskindel i försäkringen.

Lycka till

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej
Tråkig händelse,bara att beklaga.
Tycker du ska kontakta ditt försäkringbolag o kolla om du har maskinskadeförsäkring, om du har en sån så bör väl den gälla.
Lycka till

Hejs

Claes 105

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Det var tråkigt att höra om ditt motorhaveri.
Står din bil på en auktoriserad Ford verkstad ?
I såfall kan du be att dom kollar med tyska Ford om Garanti,
nu vet jag inte vem som tillverkat husdelen men om det är ett
tysk märke så har troligtvis tyska Ford sålt bilen till husbilstillverkaren
och kanske kommer emot med en Goodwill garanti.
På våran Burstner så pajade AC kylaren i sommar på
resa i Tyskland och jag tog kontakt med en Fiat dealern för reparation.
Jag bad återförsäljaren att kontakta tyska Fiat och dom betalde 50%
av repartionen som goodwill då dom sålt bilen som ny till Burstner.
Dom frågade efter servicebok ocjh jag tror att om jag hade haft en servicebok
att uppvisa med Fiat stämpel hade dom betalat hela kalaset på ca 500€ .
Jag var glad att få 50% på en 3,5 år gammal bil!

Lycka till Tom

F

F.d. 25057

Guest

Hej
Bara att beklaga hoppas du har maskinskada på din försäkring, men vilken Ford motor har du den 5 eller 6 växlade ?
Guy

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Tack för alla hjälpsamma svar! Ska kolla upp med maskinskadeförsäkring, det är den 5 växlade lådan vi har. Tack igen. Mvh Marita

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Snabba på och kontrollera försäkringen. Om du nu har gällande försäkring ( som de flesta har) så vill försäkringsbolaget kanske ha anbud på reperationen eller kanske dra bilen
till Sverige. De kan även ha avtal med speciella verkstäder!

Tråkigt att sådant händer med så ny bil!

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Tror inte den gäller ännu isf? Ca 5-6 månader sedan, får kolla med Dina Försäkringar om maskinskade.

Mvh Marita

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
jag har inte så mycket att tillföra mer att också tycka synd om er. Verkligen ingen trevlig händelse och situation att hamna i. Hoppas att försäkringen täcker maskinskadan. Kom att tänka på Midland Oil och deras åtaganden. Är det möjligen så att det finns smörjolja från Midland Oil i motorn och att deras krav är uppfyllda?
V-backen :)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Råkade själv ut för en maskinskada i somras när vi var på väg ner i Europa.
Skadan blev reparerad i Danmark.
Här ser man hur viktigt det är att läsa på vad man har för täckning i sin försäkring.

Jag har Codan genom CC med maskinskada.
Konstatera felet och ring sedan direkt till ditt försäkringsbolag och berätta vad som hänt och var.
Du får nu ett skadenummer och en kontaktperson med tillhörande mailadress.
Skriv ner det på ditt försäkringsbesked som sedan kopieras av verkstan. OBS! ingen självrisk på plats.
Så fungerade det för mig hur smidigt som helst. Skiljer kanske mellan bolag men så jobbar Codan WLI o det tackar man för.

Sen vill jag också beklaga skadan som trådsartaren beskriver. Mycket tråkigt.

F

F.d. 29925

Guest

DINA har maskinskadeförsäkring med olika självrisker beroende på antalet körda mil, men max 12000 och max 8 år.

(Skulle det finnas någon form av anordning för att ändra motorns prestanda blir det nog lite svårare att få försäkringen att ställa upp.)

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Vill tacka för hjälpen, vi hade i all stress och lite chock att så ny bil skulle kunna haverera inte tänkt på försäkringen. Förmodligen dykt upp senare, men tack vare inläggen har vi stoppat reparationen då Dina vill ha foton innan. Även bett dom kontakta Ford om garanti e.d. Kunde ju blivit så illa att dom inte godkänt, fick också verifierat att dom är auktoriserade. Massor av bra tips från kunniga människor, man nästan skäms att man varit så handfallen! Hade nog inte skickat dom 3000€ om vi frågat här innan, men bolaget har bett om ett kvitto, så dom ser just nu ut att lösa det här. I original bruk så inga modifieringar gjorda. Än en gång ett jättetack från oss!

Marita&Micke

Senast ändrad:
Toppen