• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Motorbyte tips på ny motor

Bobbsan

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2025
Hey!

Har nu insett att jag troligen behöver ny motor för att laga min pärla :).
Någon som vet vilka motorer som kan passa min Fiat Ducato 2.5TD 1991 ? (Kod 8140.27)
Jag har tex hittat en motor från en fiat ducato 1992, men den har annan kod 8144.67 och den har ingen Turbo som min har.
Hade jag kunnat sätta in en sån motor ? eller behöver man göra några extra ingrepp?.

Jag har även hittat en 2002a 8140.43S JTD 2,8 94kw men det kanske är lite ambiöst att sätta dit en sådan motor ? för där gissar jag man behöver göra ingrepp tex motorfästen ? insprutning ? Annan typ av kylning?.

Och har ni generella tips på vad jag ska kika på tar jag gärna emot det.

Jag tackar på förhand för eran hjälp :)

Ha det gott
/Bobby

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Med lite trixande borde kunna få i en Volvo B5254. Den s.k. volvo femman (5cyl, 2,5liter, 20ventiler).

Vill man inte skruva för mycket brukar det vara enklast att stoppa i en likadan som redan sitter i.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Även säljare på eBay erbjuder ett flertal motorer som är de rätta. Du skall nog försöka hitta en annan turbomotor i alla fall....
Beg. och därmed lite luddigt naturligvis, men du kan ju kolla runt lite, En bit nedanför på sidan finns det flera motorer med rätt nr.
Som sagt lite spel men seriösa säljare är ju livrädda att få dåliga omdömen och utbudet är rätt stort och bra priser. Frakt m.m. måste kollas, men rätt motorer finns ju i alla fall..... Motorerna är kompletta så du får ju en hel del reservdelar från din gamla motor hemma på "hyllan" till din nya.

Det finns också en stor skrot i Holland som har en egen avdelning till husbilar men de har haft stängt ett tag nu, men påstår att man ändå kan ta kontakt med dem. Jag vet svenskar som fått kontakt med dem fast det är och har varit nästan stängt rätt länge.
Ducato Parts - Webshop

Värt att kolla lite i alla fall.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Och en till. (Den är också från EU det är bara eBay adressen som är England.)

Senast ändrad:

tobias86

HBK Intresserad
Kommun
Östra göinge
Hey!

Har nu insett att jag troligen behöver ny motor för att laga min pärla :).
Någon som vet vilka motorer som kan passa min Fiat Ducato 2.5TD 1991 ? (Kod 8140.27)
Jag har tex hittat en motor från en fiat ducato 1992, men den har annan kod 8144.67 och den har ingen Turbo som min har.
Hade jag kunnat sätta in en sån motor ? eller behöver man göra några extra ingrepp?.

Jag har även hittat en 2002a 8140.43S JTD 2,8 94kw men det kanske är lite ambiöst att sätta dit en sådan motor ? för där gissar jag man behöver göra ingrepp tex motorfästen ? insprutning ? Annan typ av kylning?.

Och har ni generella tips på vad jag ska kika på tar jag gärna emot det.

Jag tackar på förhand för eran hjälp :)

Ha det

Bobbsan

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2025
Även säljare på eBay erbjuder ett flertal motorer som är de rätta. Du skall nog försöka hitta en annan turbomotor i alla fall....
Beg. och därmed lite luddigt naturligvis, men du kan ju kolla runt lite, En bit nedanför på sidan finns det flera motorer med rätt nr.
Som sagt lite spel men seriösa säljare är ju livrädda att få dåliga omdömen och utbudet är rätt stort och bra priser. Frakt m.m. måste kollas, men rätt motorer finns ju i alla fall..... Motorerna är kompletta så du får ju en hel del reservdelar från din gamla motor hemma på "hyllan" till din nya.

Det finns också en stor skrot i Holland som har en egen avdelning till husbilar men de har haft stängt ett tag nu, men påstår att man ändå kan ta kontakt med dem. Jag vet svenskar som fått kontakt med dem fast det är och har varit nästan stängt rätt länge.
Ducato Parts - Webshop

Värt att kolla lite i alla fall.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Och en till. (Den är också från EU det är bara eBay adressen som är England.)
Tjenare! Stort tack! Riktigt bra tips! Skall in och undersöka och leta direkt!

Toppen