F
F.d. 58788
Guest
Hej.
Har läst på lite här och på andra platser och har fått uppfattningen av att kombinationen av Fiats 3 litersmotor på 177hk (som vi söker i vår nästa bil) och halv-automatlådan Comfort-Matic är en gynsam combo på större bilar. Där jag läst reella förbrukningar, fårn flera hall, på mellan 1,0x till 1,10 liter/mil på så tunga fordon som 5 ton och helintegrerade.
Då utbudet av begagnade bilar, som vi letarr efter, ökar om vi hittar fler alternative motor/växellådskombinationer med låg (läs lägre) bränsleförbrukning staller sig nu frågan.
- Ger det lika gynnsamma förhållande avseende förbrukning att köra med en 150hk (men 3-litersmotor) och samma växellåda? Alt. trimma en sådan motor för att få högre vridmoment men framför allt vid lägre varvtal?
Och 3-litersmotorn vill vi på en helintegrerad bil med brevlådeinkast på motorhuv av det skälet att jag gör all service själv och vill (på en sådan bil) slippa byta kammrem. Det är trångt nog i en delintegrerad.
Mvh!
// Niklas
Har läst på lite här och på andra platser och har fått uppfattningen av att kombinationen av Fiats 3 litersmotor på 177hk (som vi söker i vår nästa bil) och halv-automatlådan Comfort-Matic är en gynsam combo på större bilar. Där jag läst reella förbrukningar, fårn flera hall, på mellan 1,0x till 1,10 liter/mil på så tunga fordon som 5 ton och helintegrerade.
Då utbudet av begagnade bilar, som vi letarr efter, ökar om vi hittar fler alternative motor/växellådskombinationer med låg (läs lägre) bränsleförbrukning staller sig nu frågan.
- Ger det lika gynnsamma förhållande avseende förbrukning att köra med en 150hk (men 3-litersmotor) och samma växellåda? Alt. trimma en sådan motor för att få högre vridmoment men framför allt vid lägre varvtal?
Och 3-litersmotorn vill vi på en helintegrerad bil med brevlådeinkast på motorhuv av det skälet att jag gör all service själv och vill (på en sådan bil) slippa byta kammrem. Det är trångt nog i en delintegrerad.
Mvh!
// Niklas