• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motor stannar inte

Kjell Johansson

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
5294
Medlemskap
2024
I höstas när jag körde iväg så var den kraftlös och gick i ung 10 km/h och reagerade inte på mer gaspådrag. Stannade och la i backen och backade nån meter, testade att köra framåt och det gick utan problem. Inga varningslampor tändes. Efter ung 6 km så parkerade jag och slog av tändningen och då fortsatte motorn att gå. Gick in och satte på tändningen och slog av, inget hände. Först efter ung 1 - 1,5 minut stannade motorn. Har bilen inne på en FIAT verkstad nu men de hittar inget. Bilen är 2018 modell med 177 hp motorn.
Någon som vet vad felet är eller som kan ge mig adress till FIAT för att fråga?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har inte Fiatverkstan frågat Fiat teknisk service?
Det kan man begära tycker jag.
Det du beskriver är ett mycket allvarligt och potentiellt farligt fel.
Om motorn inte stänger av sig, vem vet vad som händer härnäst, maxvarv till destruktion?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
För hög oljenivå i motorn?
Dvs innan det hände inte efter för då har motorn slukat i sig en del av oljan.
Brukar i och för sig leda till omfattande motorskador, men det beror lite på motorkonstruktionen hur illa det blir. Inte bekant med Fiat i det avseendet.
Fenomenet beror på hög oljenivå från början + oljespädning dvs bränsle som hamnar i sumpen i samband med regenerering av DPF (partikelfilter).
Om det var detta som hände så slocknade instrumentpanelen när du försökte stänga av motorn men den gick ändå. Om däremot instrumentpanelen fortsatte att lysa så var det någon form av EL/elektronik fel. Sånt kan hända pga tillfällig glappkontakt eller tillfälligt jordfel inkl. fel på tändningslåset. Inte alltid så lätt att hitta efteråt om orsaken är borta, dvs det är kontakt igen.
 

choken

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
28531
Medlemskap
2024
Kraftlös motor har jag råkat ut för en gång. Vår förra bil, en Fiat 2016 med manuell låda var helt orkeslös då jag skulle ut från en parkering och den klarade knappt att röra sig frammåt. Minimalt svar på gasen. Orsak: Golvmattan hade vikt upp sig och tryckte ner bromspedalen en aning, inte så att det blev någon bromsverkan men gasen svarade inte. Vilken lättnad när jag upptäckte orsaken.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Har haft ett sådant fel på en personbil , då var det fel i släpvagnskontakten !
Hade samma fel på en Volvo 245 för många år sedan. Det var en bensinare. Åtgärdades genom att klippa av kabelhärvan vid släpvagnskontakten. Plockade senare isär kontakten. Den var helt fylld med fuktig gegga som sprutat upp från vägen. Fick lära mig att många konstiga fel kan komma från överslag i släpvagnskontakter.
 

Solnäs

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25475
Medlemskap
2024
I höstas när jag körde iväg så var den kraftlös och gick i ung 10 km/h och reagerade inte på mer gaspådrag. Stannade och la i backen och backade nån meter, testade att köra framåt och det gick utan problem. Inga varningslampor tändes. Efter ung 6 km så parkerade jag och slog av tändningen och då fortsatte motorn att gå. Gick in och satte på tändningen och slog av, inget hände. Först efter ung 1 - 1,5 minut stannade motorn. Har bilen inne på en FIAT verkstad nu men de hittar inget. Bilen är 2018 modell med 177 hp motorn.
Någon som vet vad felet är eller som kan ge mig adress till FIAT för att fråga?
Det finns en strypmagnetventil som styrs av startnyckeln. Vid start skall magnetventilen dra (öppna) och ovänt då tandningen slås av. Om den hänger sig så stannar inte motorn och om den inte öppnar riktig så tappar motorn kraft beroende på att den inte får bränsle. På gamla dieselfordon var detta mekaniskt. Putte man in "dödaren" så kunde man start och drog ut den så stannade motorn
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har visserligen inte skruvat enormt mycket på commonrail-motorer men har för mig att dess insprutningspumpar i hög grad liknar vanliga.
Och på dessa sitter det en stoppsolenoid och får inte den ström startar inte bilen och den kan även hänga sig och då stannar inte motorn.
Men dessa kanske inte finns på nyare motorer?
 
Toppen