• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor och växellåda

F

F.d. 2297

Guest
Hej
Vad skiljer mellan Fiat, Citroén och Peugeots bensinmotor och växellåda på en 91?
Hälsn
Elving
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motor och växellåda

Det er fristende å svare inget. Hadde selv en fra 85 med Fiat på fabrikkplata, men motoren var en Peugeot 2 liter. Jeg mener denne motoren ble brukt så lenge de lagde bensinutgave. Det finnes desverre noen 1,6 liter bensinare fra Fiat - den motoren var de alene om. Växellådan har varit felles for Eurochassi nesten hela vegen. Unntaket har vi nå, ser ikke at de to andre tilbyr automatisert låda - denne er utviklet av Fiat med god hjelp fra Iveco.
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Motor och växellåda

Det er fristende å svare inget. Hadde selv en fra 85 med Fiat på fabrikkplata, men motoren var en Peugeot 2 liter. Jeg mener denne motoren ble brukt så lenge de lagde bensinutgave. Det finnes desverre noen 1,6 liter bensinare fra Fiat - den motoren var de alene om. Växellådan har varit felles for Eurochassi nesten hela vegen. Unntaket har vi nå, ser ikke at de to andre tilbyr automatisert låda - denne er utviklet av Fiat med god hjelp fra Iveco.
Hej
Tack för svaret vi har hittat en Burstner med Citroéns drivlina hade en fundering om femans växel är lika känslig som Fiats
Hälsn
Elving
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motor och växellåda

Skulle tro at det bare er litt pynt som er forskjellen :D 91 modell og 5-gir det vil si første utgave av den kassa. Fyll ekstra med olje og bruk ikke 5an under ca. 80 og den holder.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Motor och växellåda

Oljepåfyllningen till växellådan är väl en nivåplugg om jag fattat rätt. Man fyller tills det rinner över.
Hur gör man för att fylla mer? Funkar det att palla upp framhjulen?
Eller är jag aldeles ute och seglar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motor och växellåda

Hej, nej det finns ingen nivåplugg i de gamla lådorna man fyller lättast på 1,6 L olja genom att ta bort backljuskontakten och fylla genom det hålet. Däremot finns det faktiskt en oljesticka i bakant på lådan som man kan kolla nivån med. Man skall även tänka på att det finns två oljepluggar för att släppa ut all olja ur lådan.

JANKRO.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Motor och växellåda

Det är en 00 jag har lådorna är kanske inte lika.
Dessutom är det en Peugeot men jag har fått för mej att lådorna är samma, min låda har i alla fall en påfyllningsplugg. Någon som et hur det hänger ihop?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motor och växellåda

Det finnes i perioden før 2006 ca. 6 forskjellige basiskasser med litt forskjellig løsning på oljefylling og også på "takrenna" som smører 5an, selv om den hele tiden bor i egen blikkboks på utsiden av hovedkassa. Kubber og drev er det ikke så mange varianter av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motor och växellåda

Det är en 00 jag har lådorna är kanske inte lika.
Dessutom är det en Peugeot men jag har fått för mej att lådorna är samma, min låda har i alla fall en påfyllningsplugg. Någon som et hur det hänger ihop?
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Boxer, den gamla första lådan hängde med t.o.m. -94. När den nya rundare plåthytten och den "nya" 2,5L, 117 hästars dieseln kom f.o.m. -95, så kom även den nyare lådan med nivåplugg, ej rattväxel samt större oljemängd.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Motor och växellåda

Det er fristende å svare inget. Hadde selv en fra 85 med Fiat på fabrikkplata, men motoren var en Peugeot 2 liter. Jeg mener denne motoren ble brukt så lenge de lagde bensinutgave. Det finnes desverre noen 1,6 liter bensinare fra Fiat - den motoren var de alene om. Växellådan har varit felles for Eurochassi nesten hela vegen. Unntaket har vi nå, ser ikke at de to andre tilbyr automatisert låda - denne er utviklet av Fiat med god hjelp fra Iveco.
Hej
Hur kan man upptäcka om femmans drev är bytt om det inte finns någon dokumentation om detta på en gammal bil
Hälsn
Elving
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motor och växellåda

Egentlig skal en ikke kunne se om det er byttet drev hvis det er brukt orginal utveksling, og låseplatene ble byttet. 5an sitter under ett blikklokk i venstre ende av lådan. Lokket er festet med ca. 10 skruer, det renner ut litt olje når lokket tas av. En kan da lett se tilstanden på drevene - er de ikke slitt så er allt bare bra - ved riktig bruk kan 5an holde like lenge som resten av lådan.

En visuell kontroll er en job på ca. en halv time. Selve byttet er avhengig av om en har rett verktøy til å slå tilbake låseplatene og dra løs muttrene. Med bra verktøy så er hele byttejobben en times arbeid. Brukte selv noe lengre tid for 2 år siden da vi byttet til kort 5a - orginal drev var ikke slitt etter 120 000 km!
 
Toppen