• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mostar och Sarajevo

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Jag och sonen körde MC till Mostar och Sarajevo 1998. I Mostar såg det ut som om kriget slutat ngn vecka före, ngt bättre i Sarajevo. Mycket av krigets elände och tragedi genom hela Bosnien, vägspärrar, både civila och militära, sönerskjutna villor med nu igenväxta trädgårdar, kolsvarta tunnlar, provisoriska färjor etc.. En oförglömlig resa på många sätt.. Nu undrar jag.. finns det någon som på senare tid åkt Split - Mostar - Sarajevo- Zenica- Osijek..? Går det att åka husbil där idag, finns campingplaster/ställplatser etc.. Srebrenica besökte vi inte 1998 men skulle gärna åka dit idag..
Tack så länge..

Libom

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Mostar och Sarajevo

Vi åkte Budapest, Tuzla, (bergsvägen) Sarajevo, Konic, Mostar, Makarska. Fricampade 1 mil söder om Tuzla och två km norr Markarska. Husbil med cyklar 8m lång.
Sen tog vi kustvägen norrut till bl a Medena, KRKA och KRK. Helt underbart.

Vi glömde Gröna kortet (försäkring) så vi fick problem i Tullen in i Bosnien. Men vi löste det också.

Kroatiskt SIM-kort.

Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Vi var i Mostar sensommaren 2006 med husbil. En del hus bar fortfarande spår
av kriget, men det mesta var helt återuppbyggt. Vi kom från Kroatien och
besökt enbart Mostar för att se den berömda och återuppbyggda bron.
Vägarna var OK.
Vi hade också missat det gröna försäkringskortet och fick lösa ett tillfälligt vid
gränsen.

Bilagor

• bron.jpg
    bron.jpg
    452 KB · Visningar: 0
  • Hus.jpg
    Hus.jpg
    645,5 KB · Visningar: 0

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack för svar, då låter det sig alltså göras, gärna med "gröna kortet". De sönderskjutna byggnaderna, bl.a banker och skolor i Mostar känner jag igen, Trodde inte att de stod kvar 2006. Blir intressant att se om de är återuppbyggda nu..
Libom

Toppen