• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mosel, Rhen och Alsace

Babbo

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2136
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsvänner!
Nu under september kommer vi att göra en resa till Moseldalen m fl ställen. Det blir vår första utlandssemester med husbilen. Vi har funderingar på att så lite som möjligt köra på Autobahn. Har ni några erfarenheter eller tips om lämpligt vägval, så mottar vi tacksamt detta. Kanske det är fler än vi som har planer att ta sig ner till Tyskland och få vara med om vinskörden m m.
Hälsningar
Barbro och Stig

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Mosel, Rhen och Alsace

Om du har en Dethleffs bil så ska Dethleffsklubben göra en sån resa med början 13 september. Då kan du anmäla dig till dom
Med bästa husbilshälsningar
Delteff ;)

Y

Yjons

Guest

Ett litet tips eftersom det förmodligen är ounvikligt att köra på autoban vissa sträckor. Om ni ser till att köra en söndag slipper ni långtradarna eftersom det är lastbilsförbud. Åtminstone var det så och relativt lungt när vi körde söderut för några år sedan.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Hej, så här brukar vi göra om vi har gott im tid.

Vi ställer in gps:en på "närmaste väg". Då får man se mycket utanför de stora vägarna som vi inte skulle få se annars.

Lycka till

Håkan

F

F.d. 839

Guest

Yjons,

Lastbilsförbud gäller fortfarande det är endast lastbilar med färska varor som grönsaker - kött osv som får köra på lör och söndagar.

Y

Yjons

Guest

Utmärkt Rolle. Till skillnad från andra tillfällen upplevde jag inte trafiken på autoban på lördag-söndag värre än en svensk motorväg. Jag har hört motsatsen under den direkta semesterperioden med alla husvagnar och husbilar men så är ju inte fallet i september. I mitt fall skulle jag nog föredra autoban som transportsträcka ett antal timmar för att istället ta vara på tiden i vindistrikten. Jag har svårt att uppskatta alla småvägar och pittoreska genomfarter i massor av små byar när målet ligger långt framför mig. Ahrdalen några mil norr om Mosel med floden Ahr som är en biflod till Rehn med bla staden Altenahr t ex är värd ett besök.

F

F.d. 839

Guest

Yjons,

Vardagar dagtid är det ett rent helvete att åka på dom Tyska autobahn det är hektisk är man inte van så ska man tag det lungt. Lastbilar från Öststats länder har ökat med ca 45%, Polacker i spetsen.

Att tag dom kortaste vägen just vid Rhein - Mosel kan vara farligt. Kommande från Italien tillbringade jag förra helgen kring Cochem. GPS visade den "rätta" snabbaste vägen vilket slutade nästan i katastrof. Vägen som jag blev tillvisade var L 207 som är en avtags väg från A61 ner till Mosel område. L207 i början visade sig var helt acceptabel tills ett par mil längre bort då vägen blev väldigt smal, återvända gick inte då det var ett dike på båda sidor. Det slutade med att längre fram stod det en skylt "max längd 6m" (vi är 7.5m). Inte nog med detta vägen börjar med serpentin kurvor med en lutning av 14% neråt. Mitt i näst sista kurvan mötte jag en personbil och fick backa ca 25 meter upåt för att ge plats. Tack vara att vår husbil har ett ganska lång överhäng slog slutända ner i marken, tur nog kunde jag lyfta bilen hydraulisk. För att göra det hela kort så kom vi ner helskinnad.

Jag har bara det att säga : "var försiktig med att tag det kortaste vägen", hoppas ingen råkar ut vad jag har råkat utför.

F

F.d. 7569

Guest

Vi har samma erfarenheter som Rolle (Belgien 1). I somras hade vi vid några tillfällen Garmin inställd på kortaste väg och hade satt markering på att undvika motorvägar och betalvägar. Det ledde oss in på oerhört smala vägar i både Danmark, Tyskland och Holland. Värst var det när vi passerade Holländska-Belgiska gränsen söder om Terneuzen där vi passerade gänsen över åkrar på traktorvägar där hjulen på husbilen precis fick plats. Som tur var mötte vi ingen, men folk tittade undrande på oss. Efter det blev (och blir det) definitivt "Kortast tid" men bockning av ett diffrentierat antal "Undvikanden".

Det ovan nämnda har väl eg ingenting med grundfrågan att göra, men är värt att nämna.

Vi hamnade till slut i Schengen och körde moseldalen upp till Koblenz och Rhen till Wiesbaden. Efter den fantastiska vägen, särskilt efter Mosel som är kantad av vinodlingar så finns massvis med campingar och ställplatser. Vi stannade b.la. i Grevenmacher, Schweich (staden med det namnet) där de har en campingrestaurang vars mat är fantastisk bra (men de tar inte kort) samt Cochem. Rekommenderas.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Sätt gps n på kortaste väg , lastbil och ej motorväg fungerar bra då undviker man 2 spår i en åker.

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

:spinny: Hej Babbo!
Om man vill undvika vägarbeten och andra trafikhinder som alltid finns i området runt Hamburg. Då finns det en som vi tycker väldigt trevlig alternativ väg,om man kommer från Flensburg Kan man passera över Elbe Väster om Hamburg. Färja mellan Gluckstadt och Wischhafen. Därifrån till Bremen-Lesum är det inte särskilt långt där finns en bra ställplats som är GRATIS med möjlighet att fylla vatten 1 euro cirka 80 lit. Tömma tankar. el kostar 1 euro 3tim. automat.

Vi kommer till Ragglanda 11 sept.stannar några dagar därefter drar vi söderut mot Rhen-dalen och Alsace.

Om Ni är intresserade är Ni välkomna på en kopp kaffe å lite resesnack. Vi står vid hönshuset på Ragglanda så det är lätt att hitta oss.
Mvh SivoLasse:spinny:

Senast ändrad:

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej Claes/Mia!

Med exakt den inställningen passerade jag förra sommaren mellan en gödselstack och ladugården på en gård belägen på den franska bondvischan. Odalmannen på plats gjorde stora ögon när 7,5 meter svensk husbil drog förbi i blötan. Till saken hör att den väg vi hade tänkt oss fara på fanns 200 meter därifrån. Men så fort vi kom upp på den, bad GPS:en oss skyndsamt att hålla till höger och återigen välja den smala stig som slingrade sig fram mellan åkrarna - parallellt med den större vägen.

Hälsningar
Staffan

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej Hymer

Kan inte va roligt för den stackars lastbils chaufför som hamnar där.Nu hade jag min gps inställd så på semestern och den tog oss genom Tyskland,Tjeckien,Slovakien,Österike,och åter Tyskland .På några ställen var det väl tvivelaktigt om det gått o komma fram med lastbil men med vår bil 8,26 m var det inga problem.Hälsn/Claes

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej Barbro och Stig!

Vi kommer, om planerna håller, att åka mot Mosel och Alsace runt den 20/9. Vi planerar som ni att hålla oss från motorvägarna i största möjliga utsträckning. Vi kommer som det ser ut att ha ett av våra första stopp i Stade och kommer att köra norr om Hamburg och ta en färja som kostar ca 160kr för att slippa närheten av Hamburg.

Sedan går färden på landsvägar söderut. Visst är GPS:en bra och man ser rätt bra om man gör en översiktsbild vilka vägar den väljer och sedan är det bara att kontrollera på kartan om man accepterar detta val, svårare behöver man ju inte göra det...

Kanske vi sess under resan...

Annmari & Kjell

F

F.d. 839

Guest

Claes & Mia,

Inte alla GPS system har möjligheten att ställa in vilket fordon man kör med, tyvärr ;)

F

F.d. 55255

Guest

Lasse 125
Vi ses i backen Alsace verkar intressant
Kramar
Margit & Arne

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Hej Margit och Arne!
Menar Ni Ådalsbacken?
Vilket datum är fyrverkeriet?
Bamsekramar SivoLasse.:spinny:
Det där med ådalsbacken var bara skoj. NI menar så klart backen i Martelange.
Hoppas att vi ses tidigare.:spinny:

Senast ändrad:
L

Lärkan 321

Guest

....i morgon (3/9) åker vi mot Moseldalen för en 10-dagars tripp. Vi räknar med att vara i staden Schweich, strax norr om Trier, på fredagkväll.

Sedan kommer vi troligen att förflytta oss norr ut utefter Mosel under kommande veckan. Ser verkligen fram mot att åter få njuta av vacker natur och inte minst goda viner och vem vet kanske vi sammanstrålar med några ännu okända HBK:are.

martleifen

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
831
Medlemskap
2024

MOSEL REHN
Kom hem i lördags på en tripp i Moseldalen på ca; 400 mil.
Några tips på vägen dit så färja vi över Helsingborg-Helsingör samt Rödeby-Puttgarden första natten i Tyskland blev Heiligenhafen 10 Euro. Sedan blev det en tripp ner till Celle ca 25 mil, jobbig väg på autoban med alla skarver i betongen,men väl framme så var det en mycke trevlig gammal stad och en stor ställplats för 100 husbilar på gräs och grus GRATIS. Nästa dag blev det ner till Koblez med en egen ställplats med en 3 st husbilar. Sedan börja själva Moseldalen och det finns ställplatsskyltar efter hela vägen som vi åkte ner mot Luxenburg. Men man får inte köra för länge på kvällen för då kan det vara fullt, helst ska man söka upp ställplats tidig eftermiddag. Avgifterna för ställpatserna variera från gratis upp till 9 euro.
Men på hemvägen körde vi efter Rehn och kom tillbaka till Koblenz och kom in på en camping i centrum fick plats bara några meter från Rehn men fick en chock nästa dag när vi betala för en natt 19 eoro med El.
Men denna resa går ej att beskriva den måste ses med egna ögon. Moseldalen i Cochem är en fin stad där gick det åt hela dagen

F

F.d. 7569

Guest

Håller helt med martleifen, området går inte att beskriva, det måste ses med egna ögon.
Som komplement till mitt inlägg ovan bifogar jag ett kort över Cochem taget från Reichburg.

//Roger

P7208363.JPG

Toppen