• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Montering Lifepo4 och inverter

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Jag köpte ett 270 Ah Lifepo4 och inverter av Creabest för att montera under Fiat stolen.
Visste att det skulle bli slimmat men jag ville inte använda längre kablar mellan batteri och inverter än de medskickade 50m2 70 cm långa. Ville inte kapa eller skarva original kablar.
Invertern ville jag montera under soffa bakom passagerarstolen.
Lösningen blev att montera batteriet med batteripolerna bakåt.
Handtagen på batteripacken passade perfekt in i u profilerna bak på stolschassit.
Original batteriplattan i golvet skruvade jag bort och isolerade golvet ordentligt så inga kallras finns där. Manöverpanelen till invertern fällde jag in bredvid Alde panelen.
Det hela kunde genomföras med minimal åverkan, inga kapade kablar eller förlängningar.
Borrade några (6st)runda ventilationer 2 hål för batterikabel.
Hoppas att ska fungera som tänkt .

Bilagor

• Bild.jpeg
    Bild.jpeg
    133,9 KB · Visningar: 183
  • IMG_6549.jpeg
    IMG_6549.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 187
  • IMG_6548.jpeg
    IMG_6548.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 182
  • IMG_6545.jpeg
    IMG_6545.jpeg
    6,9 MB · Visningar: 179
  • IMG_6553.jpeg
    4,6 MB · Visningar: 44
  • IMG_6541.jpeg
    5,2 MB · Visningar: 49

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Vart satte du DC-DC modulen?
Har en dum generator så jag testar utan DC-DC så länge får se hur det räcker, har 230 watt solpanel. DC-DC får jag hitta en lösning på om/när det blir aktuellt.
Bytet skede på grund av att startbatteriet visade på 42% kapacitet när jag testade det och bodelsbatteriet var ett Nordmaxx 95 ah start/stopp
och det visade 86% kapacitet när jag testade så det blev ett startbatteri av det. Så därför köpte jag lifepo till bodel istället.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag köpte ett 270 Ah Lifepo4 och inverter av Creabest för att montera under Fiat stolen.
Visste att det skulle bli slimmat men jag ville inte använda längre kablar mellan batteri och inverter än de medskickade 50m2 70 cm långa. Ville inte kapa eller skarva original kablar.
Invertern ville jag montera under soffa bakom passagerarstolen.
Lösningen blev att montera batteriet med batteripolerna bakåt.
Handtagen på batteripacken passade perfekt in i u profilerna bak på stolschassit.
Original batteriplattan i golvet skruvade jag bort och isolerade golvet ordentligt så inga kallras finns där. Manöverpanelen till invertern fällde jag in bredvid Alde panelen.
Det hela kunde genomföras med minimal åverkan, inga kapade kablar eller förlängningar.
Borrade några (6st)runda ventilationer 2 hål för batterikabel.
Hoppas att ska fungera som tänkt .

En mycket fin installation tycker jag.
Tommy

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag byggt över 100 batterier och hjälpt kompisar och kompisars kompisar, jag har inte heller lagt ner någon större möda på DC/DC och specialladdare. Oftast funkar det men jag måste ju tyvärr medge att DC/DC gör nytta på bilar med smartgenerator. På vår förra husbil med idiotgenerator laddade den mer utan DC/DC än med :)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ett förbisett allternativ till DC-DC laddare är en extern laddningsregulator till generatorn.

Med extern laddningsregulator får man generatorn att ge så hög spänning att denna blir korrekt vid batteriet.
Detta har följande fördel VS DC-DC laddare:
Möjligt att ladda med mångdubbelt högre störm. (jag laddar ca 120-130A)
Ingen extra värmeutveckling "innomhus" / nära batteriet.
På marginalen lägre förluster, högre spänning skickas i ledningen generator - batteri VS samma effekt med högre ström.
Klart billigare för de högre stömmarna.

Nackdel:
Krångligare att installera.

Samma:
Olika inställbara laddkurvor.

Toppen