• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering av takbox?

F

F.d. 24146

Guest
Vi har ett sk. takräcke (ram). Kan man montera en skidbox/ takboc på dessa? Tar gärna emot tips om det går och hur! Liten husbil och behov av mer plats för förvaring. Förstår att vi inte kan packa allt för tungt :wideeyed:

Senast redigerad av en moderator:

Bernt-00

FD HBK Medlem
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Montering av takbox?

Enda nackdelen med takbox på husbilen är höjden, fordonet blir ca: 50 cm. högre dessutom måste man klättra på stegen för att komma till boxen med prylar. Bekvämare är att sätta en bred gasolkoffert baktill som är lika bred som husbilen, det finns sådana med 2.10 långa så skidor får plats. Stag från ramen som man monterar boxen på. Man kan montera extra lås på locket om det är för klent för att förhindra stölder. Vikten på dessa koffertar är unjefär lika med takbox. /Bernt

F

F.d. 24146

Guest

Tack för tipset! Problemet med box bak är att då blir bilen över 6 meter och det vill vi undvika :yes:, dessutom har vi 4 cyklar bak!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Takbox fungerar utmärkt för skrymmande och lätta prylar vilka man inte använder dagligen. Vi brukade bl.a. ha vindskydd och utemattor i takboxen på några tidigare bilar. På den bil vi hade under några år fram till 2010 fanns inget takräcke och eftersom jag inte ville skruva hål i taket så fäste jag takboxen i halkskyddsplåtar av aluminium, vilka i sin tur var limmade i taket med tvåkomponentlim. Så fäste jag såväl takräcke som takbox i den plåtis vi hade därefter.
Här bilder på vår gamla Kabe med halkskyddsplåtarna:
Bild 002 (Large).jpg

Bild 004 (Large).jpg

Bild 003 (Large).jpg

aake

Toppen