• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering av solceller på Adria Coral -14

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025
Hej,
Jag är sugen på att montera solceller. Tänkte beställa från Prevent men de meddelade att de inte säljer till privatpersoner i utlandet. Många verkar dock handla där, hur gör man då?

Nästa fråga, det finns många trådar om fördraget kablage, vad menas med det? Det finns inkopplingsmöjligheter på EBL från en regulator men kablar? Man måste väl ändå dra ner kablar från taket??

Tacksam för hjälp

Peter

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Montering av solceller på Adria Coral -14

Fördragen kablage till parabol och solceller osv innebär att det finns kablage från EBL till en punkt där biltillverkaren tycker att det är lämpligt att gå in från utsidan med anslutningskablaget. Ofta är det i garderoben där det kan finnas en rinka med kablage i en slang som i andra ändan mynnar i närheten av EBL.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Prevent verkar gått över till att sälja till företag enbart,men det finns svenska firmor Fritdsfynd.se tex.
Jag har dragit kablar direkt till batteriet via regulator,hoppar över EBL.
Troligen har din bil inga fördragna kablar,isåfall finns det kablar fördragna upp till taket.

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025

Jag fattar inte det där med fördragna kablar. Man får ju ändå dra kablar från panelerna genom taket och till en regulator. Därifrån drar man en kabel som man köper till EBL, det finns uttag för att ladda bodelsbatteri o startbatteriet. Sen kan man leka med funktioner som styrning av AES kylskåp vid överskott, då går kylskåpet på 12v en halvtimma i stöten om man har en Votronik regulator. Triggas genom S+ som kopplas på kylen. På mitt kylskåp är den pinnen tom. Så jag förstår verkligen inte vilka kablar som skulle kunna vara fördragna. //Peter

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021

Om du läst M Johanssons inlägg ovan så är det det som menas. Du finner de sk. fördragna kablarna i garderoben under golvet. 2 skruvar ska lossas. Dessa går till batteriet och ebl under enmanssätet. Detta är vad som kallas " fördragna kablar, inget mer finns.:spinny:

pejac

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2025

Jo det förstod jag men hur jag än letar så hittar jag inget. Det är en annan planlösning så det finns ingen garderob, möjligen så finns det kablar bakom passagerarsätet I hörnstolpen men jag hittar dem inte. Jag får kolla med återförsäljaren. Tack I alla fall//P

Toppen