• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering av ny vattentank

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Skall byta ut vattentanken i min bil.
Har en fundering angående var man ansluter utgående röret till pumpen i den.
Har en Shurflo tryckpump sittande bredvid. Den gamla anslutningen var ansluten
i nederkant på tanken. Funderar på att sätta den nya i överkant istället. Sätter istället en trevägsventil efter pumpen så om man vill tömma tanken så slår man om den och pumpar bara ut den. Min tanke är att om det skulle uppstå ett läckage mellan tank och pump så kommer man ju få vattnet i bilen. Med en anslutning i överkant istället så om det skulle hända detsamma så blir det ju inget vatten i bilen. Synpunkter ??

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Montering av ny vattentank

Hej Affezell.

Sätter du anslutningen till tanken i överkant så bör du sätta pumpen lika högt eller högre än anslutningen annars får du inte den önskade effekten. Skulle det bli läckage på tilloppsslangen om pumpen ligger lägre så är risken att tanken töms i alla fall p.g.a. hävertverkan. Detta förutsätter att pumpen orkar suga om anslutningen sätts i överkant på tanken.

Mvh / Roland

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag är inte säker på om jag förstår rätt, men om det är var du skall ansluta sugledningen till pumpen du menar, så finns det ju bara en möjlighet, och det är i botten av tanken, antingen med en stos i botten, eller med ett "sugrör" igenom tanken ned till botten? Sugrörslösningen blir ju bättre om du får en läcka på anslutningen.

Senast ändrad:
F

F.d. 25017

Guest

Många pumpar är dåliga på att suga när de är tomma på vatten. Det kan alltså bli problem att få igång pumpandet när tanken är tom. Har haft problem med detta i båten. Det beror naturligtvis på hur pumpen är konstruerad. Kontrollera detta innan du installerar!

Tänk på att det tar lång tid att tömma 100 liter vatten med en normal pump, det är enklare med ett dräneringshål i botten.

Min husbil har en dränkbar pump som sitter inne i tanken. Det har många fördelar - den blir bra ljuddämpad och man slipper problemet med dålig sugförmåga.

/Tommy L

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Montreal
Sugrörslösning med ett filter
Hela systemet i bilen är anpassat för tryckpump

F

F.d. 58882

Guest

Hej Alf

Köpte du tanken på bildelsbasen som jag tipsade om? Var den i bra skick? Jag förmodar att det var en plasttank i PVC. Mitt råd är att om det finns anslutningar i nederkant på tanken så kan det vara klokt att använda dessa. Ju mindre antal hål i en PVC-tank ju bättre. Att plugga en redan befintlig anslutning kan vara besvärligt & blir inte alltid så bra eftersom många tätningsmedel inte biter på PVC & att plasten är ett levande material. Det blir nog tätt när du gör det men efter ett tag med många skakningar, temperaturväxlingar etc. så kan det börja röra på sig med läcka som följd. Lycka till med installationen.

Ps. Jag tittade på dina kort på din bil & kände att en sådan skulle sitta fint att ha. Vad har den för årsmodell/vikt/längd?

Bennie

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej Bennsan
Bilen är gammal. årsmodell 1990, Totvikt 7990 kg, 7,50 lång men har bara gått 8500 mil totalt
Köpte tanken du visade men när den kom stämde det inte efter bilden. Dom hade bara visat undersidan så den rymde bra mycket mindre än efter beräkning och så hade den urtappningen mitt under som dom också hade sågat av. Vill inte göra ett nytt hål rätt genom golvet på bilen då jag ändå har ett befintligt.
Köpte istället en ny från Tyskland som rymmer 140 L, så nu har jag två tankar hemma.
Bild på den nya på plats

Bilagor

• Nya Tanken_3.JPG
    Nya Tanken_3.JPG
    738,7 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag brukar tömma min tank genom att öppna kranarna i kök och duschrum. Tömmer avloppstankarna samtidigt och får då dessa lite renspolade.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag brukar tömma min tank genom att öppna kranarna i kök och duschrum. Tömmer avloppstankarna samtidigt och får då dessa lite renspolade.
Det tänkte jag inte på. Kommer kanske att göra så istället. Men allt töms ju inte det sim t.ex finns i ledningarna från pump och till avtappningsstället

Solkullen

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2025

Skall byta ut vattentanken i min bil.
Har en fundering angående var man ansluter utgående röret till pumpen i den.
Har en Shurflo tryckpump sittande bredvid. Den gamla anslutningen var ansluten
i nederkant på tanken. Funderar på att sätta den nya i överkant istället. Sätter istället en trevägsventil efter pumpen så om man vill tömma tanken så slår man om den och pumpar bara ut den. Min tanke är att om det skulle uppstå ett läckage mellan tank och pump så kommer man ju få vattnet i bilen. Med en anslutning i överkant istället så om det skulle hända detsamma så blir det ju inget vatten i bilen. Synpunkter ??

Skrota den sk tryckpumpen och sätt in en dränkbar i stället - bättre, tystare, säkrare, billigare, mindre effektbehov. Anslut i tak eller överkant och sätt en avtappning för tanken i nederkant.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hade dränkbar i en camper för många år sedan. Tycker nog att den tryckstyrda vi har nu är ett strå vassare. Har duscharmatur av hemmatyp och den behöver nog en kraftig pump.

Glöm inte att bryta strömmen till tryckstyrd pump då ni lämnar bilen!!

:wink:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Gör väl som det har varit som tidigare. Så nu blir snart dags att borra hål i nya tanken i nederkant, sen är det slut med ett annat alternativ. Får väl vara noggrann med monteringen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Regner med at din bil som andre N+B har 3 avtappingskraner montert på golvet i kjelleren. En tømmer tanken direkte og er koblet til røret fra tank til pumpe, en som laveste punkt i kaldvatn og en tilsvarende på varmvatn.
Åpner en disse to siste og alle kraner inne i bilen så suges kranene tørre slik at de ikke kan fryse i stykker. Ferskvatn tanken blir også ganske tom, spesiellt om en kjører et stykke med tappingen åpen. Jeg pleier å tømme ferskvatnet på siste rast på hjemveien og la tømming stå åpen til jeg er hjemme når det kan være fare for frost. Glemmer jeg lukke disse 3 kranene når det er tomt kan de være vanskelige å lukke i mange kuldegrader ;)

Toppen