• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering av EFOY i en Burstner 810

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025
Jag skall montera en EFOY i vår Burstner 810 -10 men hittar ingen lämplig plats.
Mellangolvet är för lågt.
Närhet till batterierna och kabeldragning via EBL ger inte så stora valmöligheter.
Någon som har en EFOY i en 810, 821 eller liknande? Hur har ni gjort?

Frågar Aviatören

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Montering av EFOY i en Burstner 810

Hej

810, 821 även Aviano skiljer sig åt i en del detaljer, batteriplacering.

810Elegance -10 så har du batterierna under sitsen bakom föraren.
Där sitter original två st, med förhållande vis gott om utrymme... Går att ventiler rakt ned ytterligare, för det är redan gjort gällande batterierna.
Ni har även helt tomt under långsoffan bakom passagerarsidan, den går att ta bort med typ 12frontskruvarna.
Sedan montera på tex. gångjärn så den blir en "flipfrontlucka"

Närhet till bodelsbatterierna är bra men inget måste...
Jag har sett Efoy installationer på 810E längst bak i lastutrymmet,
på förarsidan bak på avsattsen, där får även "mettis" dunken plats.

Hoppas installationen oavsett er placering, blir till er belåtenhet! :)
Vänl. Magnus
Ps... Själv blev det solceller & ett mobilt elverk i min förra 810E -10.. Se här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t57393/?highlight=byggtr%E5d

Jag skall montera en EFOY i vår Burstner 810 -10 men hittar ingen lämplig plats.
Mellangolvet är för lågt.
Närhet till batterierna och kabeldragning via EBL ger inte så stora valmöligheter.
Någon som har en EFOY i en 810, 821 eller liknande? Hur har ni gjort?

Frågar Aviatören

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Tackar Magnus. Jag följde alla dina ingrepp i din förra 810:a och därför medveten om utrymmmet under högra långsoffan.
Just nu är tanken att offra utrymmet där du placerade invertern, dvs benutrymmet för vänster passagerare. Mkt nära till batterierna och det krävs bara en längre kabel till EBL.
Gärna garaget men det blir en avancerad kabeldragning, tror jag.

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Beslutat att sätta EFOY:en i lastutrymmet bak.
Har därför beställt extrakablar till äventyret.

En ny fråga:
Sensekabel skall anslutas till + resp - men det är två batterier, skall minus på batteri 1 och plus på batteri 2 eller har det ingen betydelse om man bara ansluter på batteri 1??

Ytterligare en fråga:
Powerkabeln ansluts till EBL 220. Den enda troliga anslutningen är BL-5, dvs det står Solarregulator på. Någon som protesterar?

Allmän info:
Köpte min EFOY 1600 på Ebay begagnad. Pris inkl frakt 870 Euro.
Allt fungerade bra ,men tyvärr så var det inte komplett det saknades detaljer och en del kablar.
Om den fungerar vet jag inte ännu.
Komplettering av saknade delar hos Thermoprodukter, Kalmar. Kunde beställa direkt på telefon.
Husbilshandeln har dålig koll på denna alternativa utrustning.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag monterade in en Efoy i bakre delen av min husbil förra året, har fått allt att fungera efter belåtenhet och svarar på frågorna som jag har förstått det hela.

Vart man ansluter + respektive - på batterierna har ingen betydelse eftersom dessa är parallellkopplade.

Powerkabeln ansluts med fördel i uttaget för "solar"-anläggningen på EBL´n, då man då får en indikation på hur mycket Efoyen laddar. Vad jag förstår så är det mindre lönsamt (med högre förbrukning av metanol per W) relativt sett vid toppladdning av batterierna (om man nu ens kan ladda upp till 100%).

När det gäller förlängning av kablagen så skarvade jag dessa själv med vanliga elledningar. Detta efter rekommendation från J.R Larmscenter, varifrån jag köpte min Efoy.

Johan K.

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Ett tydligt klarläggande från Jokin.
Stort tack för det, då kan jag fortsätta min installation.

Trevlig midsommar önskar Aviatören

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Historien fortsätter tyvärr.

När den mycket snygga monteringen var klar skulle det provköras.
Manöverpanelen fungerade bra men talade bara om att den stod i standbay och hade felkod nr 83. Den felkoden fanns inte i manualen.
Resan i södra Sverige lades till Kalmar där generalagenten Thermoprodukter finns.
Den mycket trevliga personalen talade då om för mig att den felkoden skall man inte ha.
Apparaten fick lämnas in och skickas till fabriken i Tyskland.
Den trevliga killen återkom som lovat och talade om att apparaten hade frusit och att alla väsentliga delar var kass.
Det som hitintills kostad drygt 1000 Euro kommer att kosta ca 15000 skr till.
Vad gör man? Kasta alllt i sjön och börja om med okänt resultat?
Säljaren på Ebay hade tydligt friskrivit sig från ansvar.
Tidigare positiva erfarenheter på Ebay fick nu sig en knäck. Här gick man på en nit.
Beslutet blev att bita i det sura äpplet och låta genomföra en översyn i alla fall.
Det positiva är attt den blir "nollad" och har full kapacitet och förmodligen livstid som en ny.
Men jag har ju inte fått den ännu och sluträkningen har inte kommit.
Jag kanske återkommer, vi hörs.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Aviatören

Nåväl, det blir ju inte så tokigt om allt fungerar. Själv fick jag betala 4.300€ för Efoy 140 installerad och klar i fjol höst, med två år garanti om jag minns rätt, men garantin gäller naturligtvis inte frostskador.
Den gångna vintern plockade jag ur Efoy inför vintersäsongen (och förlitade mig på min gamla Honda 20i), men om det blir aktuellt med camping annat än när jag som vanligt står ensam i vildmarken så är det enkelt att montera Efoy på plats. Och som skydd mot frostskador och för att inte behöva slösa på den dyrbara metanolen när jag står parkerad hemma så har jag lindad en termostatreglerad 230V värmekabel runt aggregatet.

aake

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025

Jo, det var väl så jag tänkte i alla fall.
Dock lite onödigt att köpa något för 870 euro som inte var värt något.
Jag fick nu även rådet att inte köpa någon med gångtimmar över 3000 tim.
Kapaciteten sjunker efter hand och tottiden kanske är 5-6000 tim.
Enkel in o urmontering underlättar hantering vid ev avställning.

Mvh Aviatören

P.S. Intressant variant av husbil du använder.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Frostskydds automatikken i en Efoy forutsetter to ting, den er koblet til batteriet og den har metanol. Når den oppdager at det blir kaldt starter den og kjører seg varm, deretter stenger den ned igjen til den blir kald på nytt. Hadde min gående en vinter på denne måten og den forbrukte under 10 liter metanol, og litt av dette var ladning av batteri i en periode bilen ikke hadde 230 tilkoblet. Men aake sin løsning er den jeg benytter i dag - Efoy får overvintre i pannrummet i huset med en knute på eksos-slangen. Uten det kan den tørke ut og trenger da påfylling av service fluid.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Utmärkt Knut! Nu förstår jag varför jag hade klämt ihop avgasslangen med en nypa (limknekt) innan jag ställde undan apparaten inför vintern. Jag måste ha läst eller hört om detta inför vintern men sedan i vanlig ordning helt glömt bort varför nypan satt där i våras.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

ØPå nye sitter det en rød plastpropp, men når en først får på slangen sitter den som limt så en får klemme sammen som best en kan.

Toppen