• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Montering av cykel-hållare

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Jag funderar på att montera en cykel-hållare på bakstammen på en Pilot 740. Hur går man till väga? Finns det balkar att fästa i eller ska man ha genomgående bult?
Hur hittar man balkarna? Tacksam för alla tips.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag funderar på att montera en cykel-hållare på bakstammen på en Pilot 740. Hur går man till väga? Finns det balkar att fästa i eller ska man ha genomgående bult?
Hur hittar man balkarna? Tacksam för alla tips.
På mina båda HB och min tidigare hv sitter de med genomgående bult och en plåt (100*50*5mm) på insidan.
Sedan ett plastlock över plåt och muttrar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har monterat mitt cykelställ på samma vis. Jag har också limmat 2 remsor 100 X 1000 mm plywood horisontellt på väggen under bultförbanden 1 uppe & 1 nere. Detta för att fördela krafterna från cykelhållare & cyklar.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
När vi monterade cykelställ på bakstammen valde vi att låta en auktoriserad verkstad utföra jobbet. Detta just pga att det inte ska bli fel med fuktinträngning eller hållfasthet. Vi köpte stället själva, och montagekostnaden uppgick till knappt 2000kr. Det är det helt klart värt, anser vi.

//Jocke
 

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Tack för tips. Det lutar nog åt att låta ett proffs montera med tanke på täthet och hållfasthet. Om man låter någon annan göra det kan man ju alltid klaga om det inte blir bra, om man gör det själv kan man ju alltid försöka att klaga på sej själv men det vet man ju att det inte hjälper.
Johnny
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Vill av egen erfarenhet upplysa om att jag nog tittat på alternativ.
Har du dragkrok - så kanske en sådan här är lämplig :
Thule har ju också en liknande.
Om du inte har dragkrok, så kan det ju vara flexibelt att skaffa.
Jag monterade på min - 15 fast cykelställ bak. När jag sedan köpte ny - 17, ville jag inte jämt ha en ful och skrymmande fast ställ, utan valde en avtagbar variant:
Skulle jag köpa ny bil idag, hade jag nog satsat på montering av dragkrok +Thules motsvarande ställ som Biltemas.
Ursäkta mig för inblandade info, men ibland bra att vidga sina vyer...
Lycka till med stället, oavsett vad du väljer.
 
Toppen