• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera takfläkt

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Enligt konsumentköplagen om täthetsgaranti för husvagn/husbil så gäller inte garantin om:

 Att husvagnen/husbilen inte skötts enligt föreskrifterna i servicehäftet, serviceboken eller liknande dokumentation, exempelvis att service/inspektioner inte utförts vid rätt tid.
 Att det är fråga om smärre förändringar i inredningen eller annat som kan hänföras till temperaturvariationer eller förändringar i luftfuktigheten.
 Att husvagnen/husbilen byggts om eller på annat sätt väsentligen förändrats.
 Att husvagnen/husbilen utsatts för extrem körning eller överbelastats.  Att husvagnen/husbilen varit utsatt för trafikolycka eller annan yttre åverkan.
 Att husvagnen/husbilen vanvårdats.
 Att reparation, service/inspektion eller montering utförts på ett inte fackmässigt sätt.
 Att annat än originalreservdel monterats.
 
R

RobbeS

Guest
Jag har för mig att om takluckan monteras hos auktoriserad återförsäljare/verkstad av husbilen så fortsätter täthetsgarantin att gälla. Sen är ju frågan vad som är en väsentlig förändring. Att byta ut en taklucka utan att behöva såga i bilen borde inte räknas som en väsentlig förändring då man inte tar upp nya hål eller på något annat sätt gör åverkan på karosseri.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Det bästa är väl att kontakta den som sålt bilen med garanti om denne kan godkänna monteringen. Begär skriftligt på detta.
Gjorde så när jag monterade parabolantenn på taket. Det gjordes ett nytt hål i taket för ledningsdragning. Det var inga problem att få detta godkännande. Good luck!
 

Jaguar

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
7669
Medlemskap
2024
Har varit i kontakt med Adria-Tenhult som säger att garantin gäller endast fabriksmonterat.
Alltså är inte Adria återförsäljare godkända.Tänker såga hål i taket själv och tydligen gäller garantin
som inte orsakats av nya luckan.
Tack för alla svar!
 
Toppen