• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera solcell på bakstam

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.851
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det börjar närma sig att montera solceller och eftersom jag tänkt montera 2x100W så funderade jag på alternativ för montering förutom taket.

Funderar på att montera ena solcellen på bakstammen som är helt ren på prylar så att den kan vinklas upp enkelt vid behov.

CIMG0319.JPG

Vad tror ni om denna ide? Nackdelar?

Den andra tänker jag sätta på taket i railsen och även den kunna vinklas upp liknande denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t68607/
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.065
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Montera solcell på bakstam

Håkan, det systemet var i princip den tanken jag hade att montera fram tills idag...
Istället, då det finns utrymme, köpte jag precis 2st. 180W paneler och sätter platt på taket,
tänkte på det där med upp/ned taket & justera paneler och som sagt, tänkte om.

Även då jag vet att morgon/kvällssol kan vara av vikt, väljer jag själv fler watt och plattmontage.
Annars är solföljare det mest effektiva jag haft på en av mina bilar, men kostnaden är...

Din grundtanke:
Paneler längst upp på bakgaveln/hörnet är väl inte så dumt heller? Möjlighet till över 90gr. vinkling vore bra! (~150gr)

Fäst på ett (två) rör roterande, ser en rätt enkel lösning i det! + liknande justering som den du länkar till, fast längre slaglängd.

MS
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.809
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Montera solcell på bakstam

En idé kan vara att använda tunna, flexibla solpanel. Se exempel här:
Solarmodul 100Wp monokristallines SemiFlex 100 | preVent GmbH - Solaranlagen für Ihr Wohnmobil
100W, 3,2kg, 1050 x 535 mm, 220euro

Köp 4st och sätt på sidorna och fram / bak på bilen. Kan limmas i stort sett slätt på skåpet med bara någon millimeter hög kant. Hög verkningsgrad då solen står lågt på vintern. I medelhavsområdet går solen ca 30gr över horisonten i november-januari som högst och då fungerar det bra med vertikala paneler. För 880euro får du då en underhållsfri Sunmover helt utan rörliga delar som bara väger 13kg och har högre effekt, 100W.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montera solcell på bakstam

Spennede pakke for ekstra effekt til laderen. En strategisk plassert Anderson handske i bilen og en tilvarende på kabelen fra dette panelet og det er bare plugg & play. Størrelsen på pakken gjør den enkel å få med seg.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Montera solcell på bakstam

En vikbar panel på 2x50w (två gångjärn och et bärhandtag) tar inte mycket plats i garaget och tung är den inte heller.

Visa bilaga 92644

Här står panelen i Rincon de la Victoria och fixar massor med energi morgon och kväll (ännu mer mitt på dagen givetvis) när panelerna på taket inte är särskilt effektiva! Inte särskilt svårt eller tungt att hantera, bara att koppla till befintlig eller egen regulator.

Visa bilaga 92645

Ett mycket behändigt komplement när den behövs!

Visa bilaga 92648

Här ser man resultatet: 8,5A. Portföljpanelen + en hundrawattare på taket.

Jappe

Jappe ! Blev lite intresserad av din vikbara solpanel! Var i Kina köpte du den eller finns dom att köpa här i Sverige?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Montera solcell på bakstam

Sådana paneler finns väl importerade till Europa idag. Min köpte jag någonstans i Kina för flera år sedan, minns inte var.

Frakten kostar en del men du kan ju kolla på solar panels på aliexpress t.ex.

2014 new 80w foldable solar panel kits with regulator-in Solar Cells, Solar Panel from Electrical Equipment & Supplies on Aliexpress.com | Alibaba Group

Det går att hitta billigare i Europa kanske hos Prevent gmbh. Annars kan man köpa två paneler 40 eller 50w, två gångjärn, två stöd med gångjärn och ett handtag, låsbeslag och montera ihop det själv.

Jappe
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.851
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Montera solcell på bakstam

Har mätt lite noggrannare och får plats med 2 st 150W eller 3 st 100W från Prevent så det räcker troligen utan att fälla upp panelen.
 
Toppen