• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera förtält

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Idag var vi ut till husbilen och provade vårt nyinköpta förtält.
Jodå, det kommer nog bli bra.... MEN..

Tältet träs in i skåran i underkant på markisen, passade kalasbra, men var lite för långt (eller markisen för kort. Markisen dessutom lite felplacerad...
I fram på bilen, där bodelsdörren sitter, så hänger lite av tältet ut utanför markisen, annars går ju inte dörren att öppna.

Funderar nu på om vi ska montera en tältskena. Bör den isåfall monteras på väggen strax under markisen, eller kan man montera den i själva markisen, undertill på "lådan"

Tips och ideer mottages tacksamt :)

Bifogar 2 bilder så ser ni vad jag menar...

/ Maria20160312_124542.jpg

20160312_124553.jpg
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: montera förtält

Jag skulle nog montera den under markisen då har du ju nytta också av markisen vid regn.
Olle.
 

Pooldigger

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Sv: montera förtält

Biltemas kederlist funkar att popnita dit
ska själv göra dettahttp://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Chassietillbehor/Aluminiumprofil-2000036154/:yes:
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: montera förtält

Biltemas kederlist funkar att popnita dit
ska själv göra dettahttp://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Chassietillbehor/Aluminiumprofil-2000036154/:yes:

På Biltemas sida står det 1 meter i längd.
Jag beställde från Kama fritid och limmade och popnitade under markisen, det funkar fint. 5meter rek 395kr, jag fick lite rabatt när jag sa HBK.
Denna:
KAMA Fritid

Kjelle
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: montera förtält

Vid första, kraftiga blåst kommer ni nog att montera ner ert förtält. Denna typ av förtält är VÄLDIGT vindkänsligt.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: montera förtält

WIN_20150521_142934.JPG

Nu har du ju redan köpt ett tält, så nu är det lite sent
Jag köpte sidor till markisen, lite dyrare men jag kan montera det i spöregn, dessutom klarar den storm, vilket vi varit med om. Har monterat en kederskena i nerkanten på bilen, där jag drar i en kappa. Inget golvdrag.
Frugan är handikappad så jag kan montera den själv, det tar en halvtimma om det inte blir prat med grannarna, för då kan det ta tre timmar.
Vi är ute från tidig vår till sen höst.
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: montera förtält

På Biltemas sida står det 1 meter i längd.
Jag beställde från Kama fritid och limmade och popnitade under markisen, det funkar fint. 5meter rek 395kr, jag fick lite rabatt när jag sa HBK.
Denna:
KAMA Fritid

Kjelle

Jo, kikade på den...
att limma/popnita under markisen verkar ju smidigt. Kom dock på att vi ju vill ha/behöver ha skenan lite längre än vad markisen är... å då är det väl montering på väggem under markisboxen som gäller?

Vågar man skruva i väggen själv? Eller bör man låta nån husbilsverkstad göra det?
/ Maria
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: montera förtält

Finns ingen anledning att över huvud taget skruva eller nita i vägg. Moderna lim räcker mer än väl....och det är rätt skönt att slippa tillverka läckagerisker....

//Janne
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: montera förtält

Jo, men... håller verkligen bara lim att fästa en tältskena i och montera på tältet?
Väger ju ändå en del, och med ilte vind nån dag... så blir det ju ännu mer belastning.
Vill ju inte att den tunna plåten som är ytskickt på husbil (eller va det nu är) ska gå sönder.
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: montera förtält

Den här som jag har är 5 meter, jag kapade den lite längre än vår markis, köpte samma lim som husbilsfirma i Bålsta använder, det blir som en packning mellan bilväggen o skenan, tror inte det läcker.
Kjelle
 

Mu & Pu

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Jönköping
Sv: montera förtält

Den här som jag har är 5 meter, jag kapade den lite längre än vår markis, köpte samma lim som husbilsfirma i Bålsta använder, det blir som en packning mellan bilväggen o skenan, tror inte det läcker.
Kjelle
Jag kanske inte hittar på sidan... Vilket lim är det du använder? Bor en bit från Bålsta
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Jag har limmat en skena under markisen och använde PL 400. Sitter som berg !!. Fördelen med detta är bl.a att du minskar risken för kondens i tältet med markisen utfälld över taket. Skenan måste dock sitta på en höjd som är anpassat för Ditt tält. // Bosse
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Fordelen med skinne er jo å avlaste markisen, men det blir flere muligheter til å selv velge hvor du vil ha teltet. Sett opp så lang skinne du kan og kjøp et telt du kan plassere slik du vil. Kommer du inn i bobilen, garasjen eller luker i gulvet??? Jeg limte med Teroson MS939 og det bruker forhandlere også på samme jobb.
 
Toppen