• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera DuoControl Cs, Coral SL -11

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Tänkte få dit en Truma DuoControl CS, självklart med filter på Våran Adria Coral SL 2011.
Men, det är trångt i skåpet och har lite svårt att hitta en vettig lösning på montering, likaså har firman som är officiell återförsäljare... (men det är en annan historia).

Gasolskåpet torde vara samma på intilliggande modeller och årsmodeller.
Skulle vara intressant att få veta hur ni med liknande/samma modell har löst monteringen och då med filter.
Bilder vore kanon om någon har.

Har idag en MonoControl CS som är monterad i taket och filtret på höger sidovägg med en 90 grader koppling.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Vi har en Adria Coral XL Plus 670 SL 2018 med duocontrol + filter för två flaskor som jag kan ta bild på ikväll om du vill men jag är osäker om det är samma gasolskåp som du har på 2011?
Vårt sitter på vänstersidan mitt för köket - se bild nedan från nätet.

572536.jpg
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Vi har en Adria Coral XL Plus 670 SL 2018 med duocontrol + filter för två flaskor som jag kan ta bild på ikväll om du vill men jag är osäker om det är samma gasolskåp som du har på 2011?
Vårt sitter på vänstersidan mitt för köket - se bild nedan från nätet.

572536.jpg
Tack, gör jätte gärna det.
Inte omöjligt att skåpet har samma innermått. Ganska hög tröskel på min bil.
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Kanske horisontell model passar bättre Visa bilaga 181024

Skåpet har en relativt hög tröskel som ställer till det lite, en horisontell bör få plats men då går det inte att lyfta ur flaskan som står under.
Visst är det en lösning att montera så att ena flaskan går att lyfta ut.
Är "fel" flaska tom får man lyfta ut den med gas kvar i först men det känns som en nödlösning.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Skåpet har en relativt hög tröskel som ställer till det lite, en horisontell bör få plats men då går det inte att lyfta ur flaskan som står under.
Visst är det en lösning att montera så att ena flaskan går att lyfta ut.
Är "fel" flaska tom får man lyfta ut den med gas kvar i först men det känns som en nödlösning.
Jag har monterat äldre duocontrol mitt i mellan gastuberna nära skåpens bakvägen i taket men min bil är inte Adria.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Här kommer några bilder på vårt montage i vår Adria Coral XL Plus 670 SL 2018 om det kan vara till någon hjälp. Inser dock att din beskrivning med hög tröskel inte stämmer med vårt gasolutrymme så du har antagligen andra förutsättningar.
Vi har dragit gasolslangarna i kors till flaskorna för att inte få för snäva böjar i det trånga utrymmet.

Montaget är utfört av proffs men när man läser i andra inlägg om kravet att Duocontrol skall sitta högre och med fall ner mot flaskventilen inser jag att det har de inte lyckats med, kanske precis om jag vinklar ner slanganslutningarna men då tar det nog i ratten till avstängningsventilen....

DSC_0403.JPG DSC_0405.JPG DSC_0407.JPG DSC_0402.JPG
 

Ingo69

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
20598
Medlemskap
2024
Adria Coral 670SL-16
En bild med vanliga flaskor och en bild med påfyllbar flaska till vänster.
 

Bilagor

  • IMG_3889.jpeg
    IMG_3889.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 139
  • IMG_3933.jpeg
    IMG_3933.jpeg
    2 MB · Visningar: 142

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Här kommer några bilder på vårt montage i vår Adria Coral XL Plus 670 SL 2018 om det kan vara till någon hjälp. Inser dock att din beskrivning med hög tröskel inte stämmer med vårt gasolutrymme så du har antagligen andra förutsättningar.
Vi har dragit gasolslangarna i kors till flaskorna för att inte få för snäva böjar i det trånga utrymmet.

Montaget är utfört av proffs men när man läser i andra inlägg om kravet att Duocontrol skall sitta högre och med fall ner mot flaskventilen inser jag att det har de inte lyckats med, kanske precis om jag vinklar ner slanganslutningarna men då tar det nog i ratten till avstängningsventilen....

Visa bilaga 181089 Visa bilaga 181090 Visa bilaga 181091 Visa bilaga 181092
Tack.
 

Ingo69

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
20598
Medlemskap
2024
Det är gjort likadant med dubbla vinklar på båda sidor även om det inte syns.
Enda sättet om man vill få plats med filter och använda kompositflaskor (som har större krage)
Nya typen av filter (Svarta) får inte plats ens med vinklarna...
 
Toppen