• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera AL-KO ClickFix i på Fiat heavy-chassie

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Hej!
Är i funderingen att montera stödben bak på vår McLouis från 2017. Det är höga långbäddar samtidigt som den har ganska långt överhäng vilket gör den lite svajig när vi vänder oss i sängen :)
Funderar på Al-KO clickfix som verkar rejäla. Antar att mitt Fiat heavy-chassie inte har förborrade hål för detta utan att jag får borra själv. Hur börjag tänka med placeringen av benen i förhållande till överhänget för att få bästa effekt?

Flera av er vill säkert tipsa om el eller hydrauliska stödben i stället. Men jag är inte beredd att lägga dessa pengar på stödben i dagsläget.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
För att vara säker på att ramen är tillräckligt stabil och inte flexar "åt fel håll" skulle jag montera benen ganska direkt bakom bakaxeln. Om du har långt överhäng kanske du har en ramförlängning och den är med största sannolikhet inte dimensionerad för att ta upp krafter åt det hållet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det ser ut som en ramförlängning som är bultad i det vita Fiatchassiet. Jag skulle absolut sätta stödbenen på Fiatchassiet om du hittar plats. I värsta nödfall i förlängningen men så nära Fiatchassiet som bara möjligt.
Det blir förmodligen även stabilast inne i bilen om stödbenen sitter på Fiatchassiet.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Har en Pilot G740 -17 Ducato heavy chassie och monterade inte AlKos ben utan andra likadana (tror jag köpt på Campout, ca 2 500 kr). Fanns tydliga mått i beskrivningen, bara att borra två st 11 mm hål.
Resultat: jo det blev helt klart stabilare baktill, dock märker man ju lite att det rör sig framtill men helt ok för det priset.
Står ute nu så jag har inte mer detaljer att komma med mer än bild.

(Dessa viker sig inte som AlKos gör om man skulle glömma dem, men jag lägger veven under fotpedalerna så löser det sig.)
 

Bilagor

  • 20200412_190429.jpg
    20200412_190429.jpg
    1,6 MB · Visningar: 160

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Har en Pilot G740 -17 Ducato heavy chassie och monterade inte AlKos ben utan andra likadana (tror jag köpt på Campout, ca 2 500 kr). Fanns tydliga mått i beskrivningen, bara att borra två st 11 mm hål.
Resultat: jo det blev helt klart stabilare baktill, dock märker man ju lite att det rör sig framtill men helt ok för det priset.
Står ute nu så jag har inte mer detaljer att komma med mer än bild.

(Dessa viker sig inte som AlKos gör om man skulle glömma dem, men jag lägger veven under fotpedalerna så löser det sig.)
Rättelse:
Det var på Campingtillbehor4U.se jag köpte dem.
 
L

Lillen.b

Guest
Hej läste inlägget om stödben har själv funderat på detta och hittade en film på you tube som verkar var intressant alko stödben
 
Toppen