• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montage solceller, serie- vs parallellkoppling

ljonsson

HBK Intresserad
Kommun
Askersund
Såg nyss en YouTube video om montage solceller. Och här visas montage och genomgång seriekoppling vs parallellkoppling.
Och jag hänger inte med hur detta redovisas. För mig så har seriekoppling bara fördelar, lägre kabelförluster,
högre verkningsgrad i MPPT regulator, effektvinster morgon och kväll.

YouTube

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Såg nyss en YouTube video om montage solceller. Och här visas montage och genomgång seriekoppling vs parallellkoppling.
Och jag hänger inte med hur detta redovisas. För mig så har seriekoppling bara fördelar, lägre kabelförluster,
högre verkningsgrad i MPPT regulator, effektvinster morgon och kväll.

YouTube
Nackdelar med seriekoppling, kräver regulator som tål högre spänning, skuggas en panel påverkas hela systemet.

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Å andra sidan får jag kanske tillräcklig spänning för laddning vid svagare solbelysning, t.ex på morgon och kväll om jag seriekopplar. Har försökt hitta fakta i siffror för olika montering men inte lyckats. Skulle vara intressant om någon hittade tabeller.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall fördelarna på en husbil skulle vara så bra hade många seriekopplat redan.
För mej väger nackdelen med 2-4st paneler i serie på en husbil mycket tyngre.
Vill man ha högre spänning så finns det paneler för det.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Såg en som provade att täcka en av två paneler vid seriekoppling . resultat båda gav ex 5 ah = 10 ah täckte den ena och då gav den 5 a
ska leta upp filmen.
Har lösa paneler 100 w ska prova mot husväggen lite senare.

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
skuggas en panel påverkas hela systemet.
Många solpaneler har bypassdioder som minskar eller eliminerar effekterna av delvis skuggning. Sedan är det inte ofta som en så liten yta som husbil skuggas partiellt.

Jag har två seriekopplade solpaneler från Victron och de har inbyggd bypassdiod. Jag ser bara fördelar - tunnare kablar, färre kablar att dra, möjlighet till fler paneler och laddning tidigare på dagen. Tack vare seriekopplingen kan jag faktiskt få ut enstaka watt bara genom att tända takbelysningen i garaget.

Jag ska bygga ut min anläggning under våren till totalt 580 W. Min solcellsregulator klarar högst 440 W vid 12 volts nominell spänning, men tack vare seriekopplingen kan jag utnyttja upp till 880 W solpaneler. Som sagt, bara fördelar som jag ser det.

ljonsson

HBK Intresserad
Kommun
Askersund
Saxat från en Victron artikel:

Victron SmartSolar and Blue Solar MPPT charge controllers allow you to bring in a higher voltage from your solar array. It is critical to design your solar array to ensure that your input voltage is 5V above your battery voltage - at a minimum. As you go up in voltage, your efficiencies will improve.

How does coming in with a higher voltage improve PV performance? Firstly, you can now wire panels in series and reduce connections on, for example, the roof of an RV or camper, which raises the voltage and bumps the current down. Secondly, coming in at a higher voltage means less cable line loss. We can also use smaller cables. Lastly, the time window in which you're able to charge batteries during the day—even in low-light conditions in the morning and late afternoon—is greatly expanded. You can start to see how little things add up very quickly to improve the overall efficiency of a system.

Watch the video below for a detailed explanation of why Victron MPPTs are designed to start at a higher voltage and the resulting efficiencies.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Sedan är det inte ofta som en så liten yta som husbil skuggas partiellt.
Ja min husbil skuggas då delvis ganska många gånger per säsong. Men jag kanske är korkad som tycker det är trevligare att ställa husbilen där det finns några träd i närheten än på sådana ställen som mer liknar fotbollsplaner?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ja min husbil skuggas då delvis ganska många gånger per säsong. Men jag kanske är korkad som tycker det är trevligare att ställa husbilen där det finns några träd i närheten än på sådana ställen som mer liknar fotbollsplaner?
Samma här, skugga kan vara värt mycket en varm sommardag.
De gånger jag stått på en helt oskuggad plats är inte många.

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Vid seriekoppling skall panelerna var lika stora för bäst effekt , vilket inte behövs vid parallell
Bra poäng. Har man lite udda takutformning så kan man bli tvungen att parallellkoppla, med de nackdelar det innebär i form av merarbete och kablagekostnader. Flera små paneler i serie kan då vara en alternativ lösning - om regulatorn fixar spänningen förstås.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Har man som här, ont om plats på taket får man använda olika storlekar på de fyra panelernaDSC_1144_copy_1612x691.jpgoch vill utöka med en extra 100 watts panelDSC_1145_copy_1612x691.jpgdå fungerar det inte att seriekoppla.
Jag har ca 325 watt på taket + 100 watts extra vid behov.Screenshot_20240310-141822~2.pngoch kan vid bra förhållande komma upp i 22 amp laddning.
Detta med parallellkopplade paneler och 30 amp mppt regulator.
Men det räcker att öppna en taklucka, så stör skuggan laddningen litegrann.

Krister

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Här har ni ett praktiskt test som jämför på ett enkelt sätt parallell- och seriekoppling. Och har även simulerat partiell skuggning mm.
Testpersonen använder Victron produkter + 2 st separata mobiltelefoner med Victron appen för att visa skillnader i realtid.

YouTube
Jag får säga att dessa nya paneler beter sig mycket bra seriekopplade när de störs av skugga.

Toppen