• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Momsfråga

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Hej allihop!
Vi vill köpa en ny HB i Tyskland. Som privatperson måste man betala tysk moms som sedan återbetalas.

Men... jag måste även betala svensk moms inom 35 dagar. Tysk moms återbetalas när bilen är reggad i sverige vilket kan ta 2-3 månader (väntetid ursprungskontroll ligger på 6-8 veckor)

Det tokiga blir då att jag måste ligga ute med dubbla momsbelopp.

Finns det någon lösning på detta som jag missat?

// Max

J

Jarn

Guest
Sv: Momsfråga

Av den svenska momsenheten, fick jag ett intyg på svenska och tyska, då jag betalt den svenska momsen.
Där står då chassienumret och det sände jag till den tyska handlaren. Det räckte för att de skulle kunna sända mig den tyska momsen tillbaka.
Det viktiga för dem är ju att moms blivit betald i något land. Om den sen är inregistrerad eller ej, har mindre betydelse i det fallet.

När det gäller ursprungskontrollen, brukar handläggningstiden vara en vecka.
Du ser det på transportstyrelsens hemsida hur de ligger till.

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

Jag förstår, men jag ligger fortfarande ute med 2 momsbelopp.
// Max

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Du hade inte behövt betala moms i Tyskland på en ny bil. Det kommer säkert att fungera så du får dina pengar tillbaka, men det kan ta tid.
Det finns klara EU-direktiv på detta. Problemet är att alla handlare inte känner till det, lika lite som försäkringsreglerna. För ett nytt fordon gäller att momsen ska betalas i brukarlandet. Jag hade samma problem för något år sedan, men hade turen att min handlare gjorde sig besvär att kolla mina uppgifter mot sin lokala skattemyndighet. Jag skickad en länk, och kort därpå fick jag mail om att han godtog en fotokopia på mitt pass. Allt fungerade smärtfritt.

Jag har tyvärr slarvat bort länken med text på engelska, men länken nedan ger samma information.

Moms - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag
På högersidan finns en länk "Motorfordon" som förklarar närmare vad som gäller.

Min handlare, Horst Ferber med Ferber Reisemobile har tyvärr lagt ner. En stor Sverigevän och pålitlig handlare strax utanför Hamburg. Sist jag pratade med honom skulle han flytta till Sverige och ta över en camping utanför Sorsele.
Som kuriosa kan jag nämna att han levererade bilen till min dörr, men det är en annan historia.

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

Tack för länken. Där står mycket nyttigt. Enligt "min" handlare så måste jag betala tyska momsen för att inte handlaren ska drabbas om jag säljer bilen vidare i tyskland, alltså inte tar bilen till Sverige.
// Max

F

F.d. 7702

Guest

Hej
Köp en 6 månader gammal husbil, min. 600 mil, så slipper du problemet, dessutom får du kanske en mer utrustad bil, till ett sanslöst lågt pris, jämför med ÅF- handlarna i Sverige, Så gjorde jag, tjänade 200 tusen
Sune:yes:

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

Har funderat på begagnat, men just den bilen vi vill ha Nexxo T720 finns inte beg.
// Max

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En fundering .... Om man vill ta med sig utebord och stolar får man plats med detta när man har sängarna på mitten och så "små" luckor på sidan ?

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

Njaaaa...stuvutrymmena är små. Vi har mätt på en Nexxo och 2 bekväma stolar och ett litet bord går in.
Det som tilltalar oss är att det blir öppet och ljust i bilen + att badrummet är privat.
// Max

aussiegirl

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
16354
Medlemskap
2025

Hej Sune,

om man koper en begagnad bil fran en bilhandlare i Tyskland, hur far man tillbaks momsen?

tack
anna

Max M

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022

På en begagnad bil betalas Tysk moms och endast Tysk moms.
Sorry heter inte Sune men svaret kanske duger ändå:D
// Max

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Hej
Köp en 6 månader gammal husbil, min. 600 mil, så slipper du problemet, dessutom får du kanske en mer utrustad bil, till ett sanslöst lågt pris, jämför med ÅF- handlarna i Sverige, Så gjorde jag, tjänade 200 tusen
Sune:yes:
-------------------------------------
Äre 6 mån och 600 mil som gäller fortfarande??
En bekant påstod att han hört ryktesvägen om nån ändring - typ 12 månader.

Toppen