• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

moms vid import av ny husbil

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Hur funkar det vid import av fabriksny husbil från Tyskland. Kräver den tyske handlaren normalt att man betalar momsen (19%) vid köpet och sedan återfå den vid uppvisande av kvitto på inbetald svenska moms (25%). Tacksam om någon kan förklara vad som gäller.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: moms vid import av ny husbil

Tack. Har läst ett par trådar i ämnet och det verkar som att vissa tyska handlare kräver tysk moms trots att fordonet är nytt och ska exporteras.

F

F.d. 25368

Guest

Hej!
Jag tog hem en helt ny husbil från en handlare i Tyskland tidigt i sommras.
Jag köpte den utan tysk moms, handlaren löste försäkring och exportskyltar, sen var det bara att köra hem.

Väl hemma beställde jag reg besiktning, när den var gjord och allt var klart, hämtade jag en blanket på skatteverkets hemsida gällande moms betalning, när den var inskickad, kom ett inbetalningskort och jag hade 1 månad på mig att betala momsen.

När jag fick regestreringsbeviset så skulle jag skicka en kopia till handarn i Tyskland, så han kunde bevisa Tyska myndigheter att den hade gått på export.

Tar man hem en ny husbil på hösten/vintern kan man regga in den men vänta med momsen till våren, för husbilen är kanske ändå avställd.

Tipps ang. betalningen, om ni har möjlighet, betala med bankdosa, slipper ni en massa kontanter på fickan samt att ni får en bättre växelkurs, i mitt fall gjorde det 16000 sek
kan ni få fram IBAN nummer i förväg så kan ni lägga in det i datorn, sen är det hur lätt som helst.

Steffo
:santa1:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej

Ett OT inlägg, men ändå: :snow-icon:
För de som kan tänka sig en något begagnad bil så blir det en
hel del pengar i skillnad om bilen är min. 6mån gammal och körts minst 600mil

Då gäller nämligen den Tyska 19% momsen + självklart den värdeminskning ett beg. fordon då har!

Finns även de som beställer ett helt nytt fordon, som via handlaren ställs på i DE och hyrs ut i ca. 600mil.
(Har jag hört) ;)

Lycka till med Ert kommande förvärv, husbil är grejen!
Mvh. Magnus

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

En lätt begagnad husbil (6 mån. & 600 mil) är kanske en bättre affär men ibland blir man sugen på det allra senaste;).
Kanske det är fler här som har erfarenhet av hur momsen hanteras vid köp av fabriksnytt i Tyskland, tex. om någon har köpt nytt och betalt tysk moms, hur gick det till att få tillbaka momspengarna från Tyskland efter att den svenska momsen betalts.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vid husbilsaffärer i allmänhet och kanske utomlands i synnerhet ser jag vissa risker
.
Konkurs , det är inte roligt och lagt en mille på Tyska handlarens bankbok utan att få en bil. Det låter bättre att få bilen och sedan betala på något annt sätt. Konkursrisken finns ju även på momsen om man först betalar Tysk moms och sedan betal Svensk här hemma -efter detta skall man ju få tillbaka den Tyska momsen - minder pengar men fortfarande en risk.

K

Klaric

Guest

Hej

Angående import av husbil om man köper en ny husbil och inte betalar Tysk moms och sen kör 650 mil innan man kommer till Sverige vad händer då?

Tacksam för svar

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Bilen måste ha varit i trafik i utlandet minst 6 månader OCH har rullat minst 600 mil för att räknas som "begagnad" vid införsel till Sverige.

För att köpa "momsfritt" i t.ex. Tyskland måste bilen "exportregisteras", och den registreringen gäller som högst ett par veckor.

Toppen