• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Moms tillkommer .... Husbilar på Blocket ...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag har nu sett en del annonser från privatpersoner som annonserar ut sina husbilar och då står det väl ett hyffsat pris i annonsen men sedan står det längst ner (moms tillkommer) varför gör dom så ?????

Nu senast så var det en Hymer 614 05:a som såg intressant ut men intresset svalnade rätt snart ..

Det flesta som köper husbilar kan ju ändå inte dra av momsen antar jag , är det för att det skall låta mindre ?

J

Jarn

Guest
Sv: Moms tillkommer .... Husbilar på Blocket ...

Bengt Åke, håller med dig, lite skumt....

Mycket riktigt om du kollar tel.numret i annonsen, då går det till en firma.
Skall bockas för i annonsen om man är privat eller företagare, dålig stil att inte våga redovisa det.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är väl ett enkelt trix att skappa intresse för den utannonserade varan. När man väl börjat titta så är halva slaget vunnet skulle jag tro att säljaren resonerar.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Enligt konsumentköpslagen ska moms alltid ingå vid försäljning som riktar sig till privatpersoner
(Enligt Prisinformationslagen ska moms alltid vara inkluderat i prisuppgifter till konsumenter/privatpersoner.) Texten kommer från Konsumentverkets hemsida//Tommy

F

F.d. 11346

Guest

Momsregler är svåra och olika beroende på vem som äger eller t.o.m. historiskt ägt en bil.När du som privatperson köper en ny bil (eller en begagnad bil som alltid ägts av momspliktigt företag) så förloras avdragsrätten till moms om ett företag senare skulle köpa bilen. Det här gör att bilen av moms-skäl faktiskt när du kör ut från bilfirman förlorar momsdelen av priset (om ett företag skulle köpa bilen).Det här är lite svårt att förklara kort, men jag försöker. Om du är en privatperson; - En begagnad bil som tidigare har ägts av företag och det är så att andra företag skulle vara intresserad av köpa den, är fördyrande. - 2 likadana begagnade bilar fast den ena ägts av ett företag och den andra av en privatperson, så är företagsbilen dyrare p.g.a. momsregler (och skall vara så). - Det är alltid ur momssynpunkt ogynnsamt för dig senare sälja bilen till ett företag. Så kolla alltid upp säljaren, är det en privatperson så glöm moms-prat, för privatpersoner är är inte momsregistrerade. Så egentligen blir du lurad, tror du att denna privatperson tänker ta den så kallade "momsen" och gå till skatteverket?? Jag tror inte ens att denna privatperson kan det. (är ju inte momsreggad). Endast företag kan sälja bilar+moms.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Apropå priser.
Trevligt att nu se fler och fler röda priser och röda pilar pekande snett nedåt.
(Avser det som syns på annonsborsen och blocket).

Toppen