• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Modifiera en smart laddare.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Hej

Jag funderar på en ctek DC - DC laddare, För att få bättre laddning i bodelen.
Men det slog mig att dessa är ganska dyra. För den är ju i stort bara en vanlig laddare med flera steg i ladd-processen.

Således borde man kunna köpa en "annan" smartladdare och bara gå förbi den inbyggda strömförsörjningen, och mata den från generatorn.

Är det någon som har koll på ström/spänningsmatningen i en smartladdare? Vilka Spännings områden ger den internt?

MvH

//Freddy

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Modifiera en smart laddare.

Vet ej riktigt hur den är uppbyggd. Den har ju eget skiljerelä samt ingång för solpanel med MPPT regulator.
Vet ej hur mycket billigare en "vanlig" smart 20A laddare blir, närmsta Ctek MXS25 25A är ju inte billigare plus att det då tillkommer en MPPT regulator om man har solpanel.

Bara några funderingar ... ;)

Peter :)

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Tackar för erbjudandet Jappe ;) Men jag löser det själv, ta du med lite smakprover som vi kan testa när du är hemma igen istället:)

Jo visst finns det flera ingångar på CTEK, men jag gissar att det bara sitter en diod mellan ingångarna för att inte få strömvandingar när generatorn är urkopplad.

Sen har jag tex redan en bra MPPT för solcellerna. Så jag behöver bara en förbättring av bilens laddning, Biltema har en niostegs laddare på 25 A som kostar lite över 1000:-

Kan man modifiera den laddaren så är det billigare och ger mer ström ;)

//Freddy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En kunne missbruke MPPT regulatoren som en DC-DC lader, et rele og en diode skulle gjøre jobben. Koble ut solpanelet og inn generatoren styrt av D+ signalet. mulig en bør sette inn en diode mellom generator og releet.

F

F.d. 14324

Guest

Intressant idé Freddy, det finns nog ganska många av oss här som gillar att fixa till egna prylar lite billigare.
Har du vägarna förbi så har jag en ctek på 7 ampere ligger och skrotar i en låda, den tog lite stryk under en "vårdslös bilmanövrering" men det lyser fortfarande en lampa på den och den kanske duger som studieobjekt.

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej

Jag funderar på en ctek DC - DC laddare, För att få bättre laddning i bodelen.
Men det slog mig att dessa är ganska dyra. För den är ju i stort bara en vanlig laddare med flera steg i ladd-processen.

Således borde man kunna köpa en "annan" smartladdare och bara gå förbi den inbyggda strömförsörjningen, och mata den från generatorn.

Är det någon som har koll på ström/spänningsmatningen i en smartladdare? Vilka Spännings områden ger den internt?

MvH

//Freddy
---------------------------------------------------------------------------------------------
Om du kollar upp eller väljer en ex. 25A Ctek som tål "fulström" från en inverter så kan du kanske göra som jag gjorde.
Detta var för ca. fyra år sedan och Ctek hade knappt lanserat sin DC/DC laddare då, så man fick ha lite egen fantasi i stället :).

En 25A Ctek är alltså kopplad till laddning av bodelsbatterierna. När man kör så matar generatorn en 12V/230V inverter, som som i sin tur försörjer laddaren.
När man står still och är inkopplad på 230V så laddar samma laddare batteribanken även då, men då från "två hål i väggen" i stället för från invertern.
Nu finns det ju som sagt lite modernare saker att köpa, men det har funkat så bra i fyra fem år så jag fortsätter med denna hemgjorda variant.
Som batteribank har jag fyra st. 75A/h batterier.

Man kan ju satsa på en billigare laddare än Ctek'en men kolla först upp om den tål fulström, eller behöver ström från en finare = dyrare, sinusvågsinverter. Men samma ev. dyrare laddare funkar ju då både under körning och när man står still, vilket kanske ursäktar priset lite om man även vill ha bättre laddare än originalet när man står still.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

En kunne missbruke MPPT regulatoren som en DC-DC lader, et rele og en diode skulle gjøre jobben. Koble ut solpanelet og inn generatoren styrt av D+ signalet. mulig en bør sette inn en diode mellom generator og releet.

En diod som tål så stora strömmar ger ett spänningsfall på 0,5 - 0,7 volt. M a o blir inte batterierna fulladdade om man inte modifierar spänningsregulatorn i generatorn.

Om jag inte missminner mig fungerar en "smart" laddare så att ingående växelspänning "hackas" sönder till en mycket hög frekvens (för att kunna minska storleken på transformatorn) sedan transformeras spänningen ner till "laddningsspänning", likriktas för att sedan gå in i elektroniken som sköter laddningen.
Man skulle kanske kunna gå in efter likriktardioderna och bara använda elektroniken.
//W

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Tackar för tipsen.

Jag har nu på morgonen inhandlat en 25 A laddare hos Biltema. Öppnade den och kollade lite. Det blir nog som så att jag kopplar in mig efter dioden precis som nämns i tidigare inlägg.

Om det blir som jag vill så kommer jag sätta en liten switch/Relä som kopplar om laddaren till 220 när det finns 220 men inte 12V. Detta gör att jag kan använda den som vanlig laddare när jag har 220, samt att den kommer ladda batterierna vid körning direkt från generatorn.

Detta gör att jag får ett större användningsområde, då laddaren i min EBL bara ger 12 Amp. Denna kommer att kopplas bort och ersättas av min nya laddare :)

//Freddy

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tackar för tipsen.

Jag har nu på morgonen inhandlat en 25 A laddare hos Biltema. Öppnade den och kollade lite. Det blir nog som så att jag kopplar in mig efter dioden precis som nämns i tidigare inlägg.

Om det blir som jag vill så kommer jag sätta en liten switch/Relä som kopplar om laddaren till 220 när det finns 220 men inte 12V. Detta gör att jag kan använda den som vanlig laddare när jag har 220, samt att den kommer ladda batterierna vid körning direkt från generatorn.

Detta gör att jag får ett större användningsområde, då laddaren i min EBL bara ger 12 Amp. Denna kommer att kopplas bort och ersättas av min nya laddare :)

//Freddy

Skriv gärna hur det gick ..

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Wizard, MPPT laderen trikser med spenning - fra 5V inn og opp til mer enn 40V spiller liten rolle ladekurven blir rett. Med en diode så trenger en ikke å koble fra solpanel.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Knut, som jag har uppfattat det gäller det inte en MPPT-laddare för solpanelerna utan en 220-volt laddare från Biltema som skall modifieras för att användas som laddare till bilens generator istället för EBL. Men vi kanske pratar förbi varandra?
//W

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Kommer inte hinna med detta projekt just nu..

För att göra ett bra arbete behöver jag låna en test utrustning som just nu är upptagen.
Men så snart jag fixat det hela så skall jag återkomma med resultat :)

Här är hur den ser ut under skalet just nu.
Inga jätte avancerade prylar direkt.

//Freddy

Bilagor

• 20130408_092647.jpg
    20130408_092647.jpg
    2,2 MB · Visningar: 8
  • 20130408_092706.jpg
    20130408_092706.jpg
    1 MB · Visningar: 9
Toppen