• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Modernisera laddning i gammal bil

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Hej har en gammal husbil med 24v startbatteri och 35A generator (24v).
Bodelsbatterierna är 12v 2x95A AGM.
Jag har 400w solceller och ett elaggregat på 2000W.
Jag vill förbättra laddningen på 3 punkter dels genom en DC/DC laddare från 24v generatorn, idag sitter endast en DC/DC omvandlare på 15A konstant 13,7v. Funderar på en Victron 30A DC/DC laddare 24v till 12v.
Jag är dock osäker på om jag knäcker generatorn med en sådan?
Eventuellt kommer jag att uppgradera generatorn om det finns plats.

Sedan vill jag förbättra laddningen från elverket, tänker att det borde gå bra med en Victron 230v/30A laddare
eller tänker jag fel där?

Slutligen funderar jag på om jag borde lägga solcellerna i serie eller paralelt då de ligger på varsin sida om en taklucka, möjligt att ena skuggas lite så seriekoppling kanske inte blir optimalt?

Tacksam för all input/mvh patrik
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad gäller bilgenerator så borde det inte vara ett problem,12V/30A till batterierna tar ju inte 30A/24V från generatorn.
En uppgradering av 24V generatorn är inte fel beror på hur mycket som skall drivas.
Att byta till en modern flerstegs laddare 230V ,typ Victron Ctek är bra.
Jag skulle lägga solpanelerna paralellt,välj en regulator som klara ett större spänningsintervall typ 20-75V då funkar det även med skuggning
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du har plats på motorn, så är en installation av en extra generator mycket kostnadseffektivt.
Köp en 12v generator på tex biltema GENERATOR för en tusenlapp.
Tillverka fästen dra en rem, installera kablar, Klart.
 
Toppen