• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobitronic 8100

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024
mobitronic8100rc.jpg

Undrar om någon kan förklara vad detta är till?
Jag tror det är en fjärrkontroll till någon sorts omvandlare. Det ser ut som det har suttit någon sak, under ett säte, som är borta. Det är två lösa kablar där som inte hör hemma någonstans, kan det vara en omvandlare 12v till 220 av större modell?

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024
Sv: Mobitronic 8100

Tack för svar :)

Tydligen är ju denna då borta, vet du om man kan köpa en lös sådan? Och isf var..

Eller behöver man den alls, vad är den riktigt bra till?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej. Den kan gå att hitta på Blocket... Kolla på www.waeco.se så hittar du efterföljare. Du har den till att tillverka egen 220volt, från dina batterier.

Många tycker dom är värdelösa då omvandlingen 12 till 220 volt kostar några "procent". Denna förlust finns redan när inverter startar, även om den är obelastad. Det finns så många bra omvandlare för de flesta spänningsbehov, utan att behöva gå via 220 volt. Då slipper man också problemet med hur "ren" den s.k. Sinusvågen är.

Själv kan jag inte "leva" utan en Inverter. Det är så enkelt o bekvämt att bara stoppa i förbrukarens 220 volts kontakt... Men i husbilen har jag numera bara en inverter på 350 watt, som reserv. Huvudinvertern är ett Elverk Honda 10i, då är vi alltid trygga.

Så om du vill göra egen 220 volt från batterispänning så rekommenderar jag en liten Inverter på ett par hundra watt, av mycket hög kvalitet. Annars får du ladda upp med kraftiga batterier och bra sätt att ladda dom, hälsar Björn.

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024

Tack igen :)

Efter mycket googlande och letande lutar det åt ett elverk, då en inverter verkar onödig för oss i dagsläget. Med 4 barn, hästar och div andra djur blir det ju inte så långa turer så då klarar vi oss nog med det så länge.

:spinny:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

En liten inverter för att ladda div. elektroniska prylar och rakapparaten kostar inte många kronor och avger inget störande ljud.
De flesta husbilsanvändare klarar sig utan elverk genom att installera rejält tilltagna solpaneler och en ordentligt dimensionerad batteribank. Det är först vid längre tids vildcamping vintertid som dessa åtgärder kan bli otillräckliga, men då får du tänka på att ett elverk (även mitt förhållandevis tysta Honda 20i) väsnas en hel del och inte bör användas annat än när du står helt ensam.

Här kan du ta del av mina erfarenheter av elverk från lite mer extrem vintercamping: http://www.husbilsklubben.se/forums/t68681/

aake

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024

Vi var också inne på solpaneler men det verkar så krångligt att installera, jag har läste en del om detta men fattar kanske inte riktigt :D

Jag vet att ett elverk låter men tanken på alla datorer, mobiler och paddor som ska laddas så kändes det som en bra idé med detta. Vi har (vad vi tror) bra bodelsbatteri men det känns inte som de räcker till ändå. Tanken är ju inte att stå på en camping med detta utan fricampa.
Vi har ju precis köpt vår husbil så vi är helt noviser på detta.
Kom gärna med fler input på detta :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Solpaneler med regulator är inte alls krångligt att installera och utrustningen har dessutom blivit allt billigare de senaste åren. Du bör dessutom byta till helst två nya lite större bodelsbatterier (Biltemas 95 Ah AGM-batterier vill jag rekommendera).
Om du inte vill meka själv så kan närmaste husvagnsfirma hjälpa till.

Till de apparater du nämner klarar du dig dessutom utan 230V, det finns laddare och spänningsomvandlare att köpa för 12V-uttag.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Som Aake skriver, elverk väsnas en del och måste gå ganska länge om du vill ladda batterier, så användningen är begränsad i närheten av andra. Satsa först på att ha en bra batteribank, och sedan på att få ned förbrukningen så mycket som möjligt med ledlampor, led TV o.s.v., alternativt vintertid sök dej till platser med möjlighet till elanslutning. Sommartid är solpaneler ett mycket bra hjälpmedel. :)

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024

Tackar för alla förslag :)

Det här är så roligt och vi är så glad för alla tips. Vi ska nog ta en liten tur för att försöka lista ut vad det är vi kommer sakna :D och därefter återkomma hit för mer förslag och tips om detta.

Tack igen alla vänliga människor :yes:

Toppen