• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband utomlands

F

F.d. 32985

Guest
Har två obegränsade mobilabonnemang hos Telenor. Då vi har familjeabonnemang så är det ändock ett hyfsat pris (förhandlade om detta pris) då vi är storförbrukare av GB.
Sedan har vi ett surfkort från Telenor som vi förhandlade oss till. Detta betalar vi inte något för och har detta i en router i husbilen.
Vid resor utomlands har dessa tre abonnemang fungerat bra. Vid resor utomlands delar vi på 100 GB. Ny pott vid utlandsvistelse får vi vid varje månadsskifte.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har "3Bredband Go 50GB" 249 kr i min Router, fungerar bra förutom att jag förbrukar lätt 50 gig varför jag funderar på att ev byta leverantör, kan köpa till max 10 GB men det är dyrt,också 249 kr.
Det är ganska enkelt att förhandla ned avgiften hos 3 om man är trogen kund.
Jag lyckades få 200 GB för 169 kr per månad.

C25D7768-1794-4C5D-AC9D-AC095B985CB5.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för all svar,hur är det med mobiltäckningen utomlands,alla operatörer har inte tillgång till alla nät utrikes?
Moseldalen är ett känt problemområde har ni täckning där tex?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tack för all svar,hur är det med mobiltäckningen utomlands,alla operatörer har inte tillgång till alla nät utrikes?
Moseldalen är ett känt problemområde har ni täckning där tex?

Jag använder Telia åkte i Moseldalen. Sitter en router med externa antenner i HB. Hade täckning var jag än var. Våra kompisar hade mobiler, men dom fick låna vårat wifi dom fick ingen täckning i bland
 
L

Lars-Gösta

Guest
Jag måste erkänna min okunskap om bredband i HB, jag blandar ihop telefonsurf med bredband. Jag påstår inte att några svar är fel men jag läser att Telia fungerade utmärkt i Mosel samtidigt så hade jag en mycket irreterad kommunikation med Telia i Höstas just i Moseldalen där Telias kundtjänst talade om för mig att mitt teliabredband fungerar inte utomlands och dom har inga bredbandsabonemang som fungerar utanför sverige. Så läser jag att det fungerar med Telia ändå. Nu till min fråga. Är det ett mobiltelefonabonemang som används och då med lägre hastighet ? Är det så är jag ännu mer irreterad på Telia kundtjänst. Visserlig får man svar på det man frågar, dvs bredband!!!
Många avtal typ 3hemma 200 gb påstår hemsidan på 3 att det fungerar bara i Sverige men ett inlägg antyder att det fungerar i EU vad är rätt. ?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej å er!
Är det någon vänlig själ som kan förklara för resp nackdelar med mobilt bredbandssurf kontra telefonsurf!
Hälsningar till er alla
Tommy

Egentligen ingen skillnad alls när det gäller data uppkoppling. Mobilt Bredband kan du bara ha till surf alltså ingen telefoni elr sms (visserligen kan du skypa, facetime, messenger då använder du datatrafiken). Ett vanligt mobilt abonnemang. Kan du göra allt ringa sms surfa mm mm. Det som kan skilja är priset mellan mobilt bredband och mobilt abonnemang

Hoppas du fick lite mer koll på det
 
J

Jarn

Guest
Hej å er!
Är det någon vänlig själ som kan förklara för resp nackdelar med mobilt bredbandssurf kontra telefonsurf!
Hälsningar till er alla
Tommy

Nackdelen med telefonsurf är om man delar, så någon annan också surfar på den, sk Hotspot, då bryts det om du talar i telefon. Likadant så kan ju den andra personen inte surfa om man t.ex ger sig iväg från platsen med telefonen. Förutom det så funkar det bra och man slipper ha mer än ett Sim kort.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Vi Telia Mobil abonnemang och delar surfpotten på 2 telefoner och 2 plattor
Var i Danmark, Tyskland, Belgien och Frankrike en månad i höstas
Kunde strömma TV på samtliga ställen utom en.
Har också ett Telia 20 GB bredband, men det funkar bara i Sverige
Upplever att när man använder router så förbrukar man mer än vid direktsurf
 
F

F.d. 32985

Guest
Det är ganska enkelt att förhandla ned avgiften hos 3 om man är trogen kund.
Jag lyckades få 200 GB för 169 kr per månad.

Visa bilaga 184759

Låter dyrt, har själva ett surfkort med obegränsad surf i Sverige från Telenor som vi inte betalar något för, trogen kund hos Telenor som vi använde i förhandling.
Vi kan dessutom använda 100 GB i utlandet.

Hur mycket kan du använda i utlandet av de 200 GB?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Låter dyrt, har själva ett surfkort med obegränsad surf i Sverige från Telenor som vi inte betalar något för, trogen kund hos Telenor som vi använde i förhandling.
Vi kan dessutom använda 100 GB i utlandet.

Hur mycket kan du använda i utlandet av de 200 GB?
Det låter för bra för att vara sant att det skulle vara helt gratis med Telenor.
 
F

F.d. 32985

Guest
Det låter för bra för att vara sant att det skulle vara helt gratis med Telenor.
Betalar ingen månadskostnad för detta surfkort.
Det vi betalar för är de två mobilabonnemangen och detta inte alls enligt den kostnaden som är på deras hemsida.
Allt går att förhandla.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Betalar ingen månadskostnad för detta surfkort.
Det vi betalar för är de två mobilabonnemangen och detta inte alls enligt den kostnaden som är på deras hemsida.
Allt går att förhandla.
Jag har ett mobilabonnemang med ett extra kort till paddan. Menar du att du har ett extrakort som delar mobilabonnemangens surf?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag måste erkänna min okunskap om bredband i HB, jag blandar ihop telefonsurf med bredband. Jag påstår inte att några svar är fel men jag läser att Telia fungerade utmärkt i Mosel samtidigt så hade jag en mycket irreterad kommunikation med Telia i Höstas just i Moseldalen där Telias kundtjänst talade om för mig att mitt teliabredband fungerar inte utomlands och dom har inga bredbandsabonemang som fungerar utanför sverige. Så läser jag att det fungerar med Telia ändå. Nu till min fråga. Är det ett mobiltelefonabonemang som används och då med lägre hastighet ? Är det så är jag ännu mer irreterad på Telia kundtjänst. Visserlig får man svar på det man frågar, dvs bredband!!!
Många avtal typ 3hemma 200 gb påstår hemsidan på 3 att det fungerar bara i Sverige men ett inlägg antyder att det fungerar i EU vad är rätt. ?
Jag har använt Telias kontantkort laddat med enbart surf,fungerar bra även i Moseldalen dock inte så billigt 20GB 430kr, men jag tillhör lågförbrukarna.
 
Toppen