• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobilt bredband i Norden

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej!
Har alla övergivet Net1?
Någon ny info om Net1 kan jag inte hitta, snart är augusti slut.
Så något nytt på fronten får man leta efter eller.
Mvh.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norden

Hej!
Har alla övergivet Net1?
Mvh.

Nej, de får ingen fart på hastigheten och dess goda täckning i Norge var betydligt överdrivet. Det var alltför många vita fläckar i den norska fjällvärlden vilket också deras täckningskarta visar. Men å andra sidan finns inget bra alternativ som inte kostar skjortan!

Hur det förhåller sig i svenska Lappland och Danmark får andra yttra sig om.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hej!
Har alla övergivet Net1?
Mvh.

Nejdå, vi varvar Net1 med den nya snabbare stickan från Tre. Ibland funkar den ena bättre och i bland den andra, beroende på avståndet till masterna.

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Jeg har i sommer hatt gode erfaringer i Danmark, Sverige og Norge med å benytte mobiltelefonen som modem oppkoblet med kabel. Fant et fastpris abonnement hos norske Netcom til samme pris i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Det finnes i tre kategorier etter antatt bruk, benytter Medium til Nkr. 230,- per måned. Tilstrekkelig for meg. Ekstra fordel: Ingen ekstra utgifter ved å ringe hjem eller motta oppringninger hjemmefra mens jeg f.eks. er i Sverige. Mvh! alfb

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finnes i tre kategorier etter antatt bruk, benytter Medium til Nkr. 230,- per måned.

Är det 230 NOK (266 SEK) utan uppsägning så att man kan använda det endast någon månad på ferie?

Och varför "benytte mobiltelefonen som modem oppkoblet med kabel" när det kan ske trådlöst med wlan?

Senast ändrad:

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Vi använde oss av 3 i Sverige och Danmark till 89:-/mån nu i sommar, samma pris att ringa och surfa med 3 i Sverige och Danmark. Vi har haft bra täckning hela tiden även på Bornholm. Hade Comviq kontant innan men eftersom vi använder husbilen ganska mycket så blir det samma pengar med 3

Thomas

F

F.d. 53018

Guest

Hei Knarrevik og alle interesserte! Å bruke mobilen som modem har den fordelen, etter mitt skjønn, at jeg ved å titte på telefonen alltid alltid vet om jeg får kontakt med internett eller ikke og ikke må bruke tid på å lete etter et brukbart sted eller sjekke om de netttverkene som jeg får opp, er åpne eller lukkede. Stadig flere nettverk blir, etter min erfaring, lukket. Med derav manglende bruksmulighet. Og selvfølgelig er dette det samme mobilabonnementet som jeg ellers benytter året rundt. Om man velger fastpris eller ikke, og hvilken pris, er en vurderingssak etter antatt behov. Kabelen benytter jeg fordi jeg er en datasinke og sliter med en rekke av de mulighetene som teknologien byr på. Mvh! alfb

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Alfb, vad är det för kabel du talar om? Använder du någon extra antenn eller räcker telefonen till även i bilen?

Jag är nyfiken o okunnig men intresserad av att förenkla uppkopplingen!

F

F.d. 25109

Guest

Och varför "benytte mobiltelefonen som modem oppkoblet med kabel" när det kan ske trådlöst med wlan?

För att kunna använda Wlan krävs ju att du har tillgång till ett öppet sådant vilket är tämligen sällsynt.

Om du däremot befinner dig på en plats med mobiltäckning så kan telefonen användas som modem till datorn. Alternativt, om telefonen har den funktionen, så kan man skapa ett Wlan med telefonen och låta datorn utnyttja detta.

Det senare fungerar med iPhone4 och vissa Androidtelefoner men inte med t.ex. iPhone3, iPhone3S.

F

F.d. 53018

Guest

Hei Maja og andre interesserte! Det dreier seg om en kabel som passer inn i den bærebare PC'ens HUB-inngang i den ene enden og i telefonen i den andre. Ta med deg telefonen i en PC-butikk og de finner den kabelen du trenger. Og så må telefonen være så pass moderne at den makter å motta data. Den må bl.a. ha et deksel som du kan fjerne for å finne kabelkontakten. Min etterhvert alderstunge Nokia 3110 gjør jobben suverent. Telefonen gjør jobben også når du sitter i bilen, at den gjør det ser du jo av at du får kontakt med leverandøren. Tele 2 har et tilsvarende opplegg, men det dekker bare Norge og Sverige.

Når du ser på klubbens hjemmesider finner du en oversikt over hvilke operatører som tilbyr kontantkort&/simkort med surfemulighet i land som for eksempel Tyskland, Frankrike, Italia og Spania. Å bruke svensk eller norsk mobiltelefon/simkort til å surfe med utenlands er kjempeddyrt og frarådes av alle. Mvh! alfb

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest

För att kunna använda Wlan krävs ju att du har tillgång till ett öppet sådant vilket är tämligen sällsynt.

Om du däremot befinner dig på en plats med mobiltäckning så kan telefonen användas som modem till datorn. Alternativt, om telefonen har den funktionen, så kan man skapa ett Wlan med telefonen och låta datorn utnyttja detta.

Det senare fungerar med iPhone4 och vissa Androidtelefoner men inte med t.ex. iPhone3, iPhone3S.

Med "Joikuspot" fungerar en del andra telefoner med... Nokia t.ex har funkat många, många år. Se JoikuSpot – Mobile WiFi HotSpot software for Nokia phones - N8, E6, E7, C7, C6, X7, N900, N97, E51, E52, E55, E71, E72, E75, N78, N79, N80, 5800 and many more phones eller ovi.com för Nokia, Ericsson har den också.

Från Joikusoft: "Then again, Nokia phones have best quality 3G antennas in the globe, which means your Nokia JoikuSpot connection beats the USB modem or MiFi data connection in terms of speed and connection quality, even when in transition and switching cells on the move. In the end, software will beat the hardware..."

hälsning
jyrki

Toppen