• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mobil router för mobilt bredband

F

F.d. 28368

Guest
Så här långt har jag använt en Fon-router med USB-port och ett Huawei E220 modem för mobilt bredband och WiFi i bilen. I bland har jag fått starta om routern när anslutningen har gått ner. För att förbättra mottagningen har jag skaffat en extern antenn och ett Huawei modem med uttag för extern antenn. Fon-routern stöder tyvärr inte det nya modemet. Såväl ASUS som Dovado har routers som stöder mitt nya 3G modem.

Dovado:s Tiny router är intressant då den i teorin skall kunna starta om USB-modemet om anslutningen går ner. Tiny routern har dock fått dålig kritik på några forum. Den verkar vara instabil, vilket framförallt skulle gälla för senare firmware.

ASUS routern (WL-330N3G) har fått bra kritik av Microdatorn, men saknar automatisk återstartning när anslutningen går ner. Till ASUS routerns fördel hör att den levereras med 12v bil-adapter, samtidigt som den är billigare än Tiny routern.

ASUS 3G router

Jag tar tacksamt emot erfarenhet av dessa båda 3G-routrar och hur väl de fungerar under färd?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mobil router för mobilt bredband

Lite utanför men gränsar till ämnet. Jag använder Experia Ray (Sony, Erikson) i husbilen som 3G router. Jag har inte behövt starta om den någon gång. Både jag och frugan har våra lapptoppar genom den, samt att skype och viber går att använda. Det kan vara ett alternativ om det andra krånglar för dig.

F

F.d. 8160

Guest

Intressant lösning.
Vill verkligen ha detta, helst med extern antenn då det lutar hårt åt plåtis.
Men jag har redan ett kontantkort hos tele2 för g3 surf... men ingen dongel. (den datorn har intern sim-plats)

Ingen som sett en med egen simplats så man slipper dongel?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Huawei produserer noen forskjellige wifi routere med innebygget 3g, der finnes det modeller både med og uten ekstern antenne og med og uten porter for trådbundet nett. Noen ganger dukker disse opp i tillbud fra mobilselskap med mobilselskapets namn - har ikke sett de i butikker under Huawei namn. Kjøpte selv en slik for et par år siden under merke Option fra en av de norske nettbutikkene. Suveren løsning - dytt inn simkortet og oppdater apn-settingen og routeren er i gang. Har og her i Australia sett et tilsvarende router/modem produsert av ZTE og lablet med Virgin Mobil logo, tilbudt med kontantkort - desverre låst til operatør.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En repeater, access point eller client access helt etter hva du trenger.
Medion (ALDI private brand) pleier å ha bra kvalitet til en rimelig pris - har ikke testet dette produktet selv (er ikke på tilbud i Australia ennå :mad: ).

Etter den kortfattede beskrivelsen så har den en fysisk kabelkontakt - for ethernet.

F

F.d. 55451

Guest

Tack Knut - men jag trenger den inte - ennå - kanske liten inspiration.
Medion är absolut OK.
Har skippet 1 IBM och 1 Lenovo laptops i mellantiden --- 2 x Medion( lab. + PC ) fungerer kvar.

F

F.d. 28368

Guest

Jag köpte en TP-link TL-MR 3420 då den drar mindre effekt än Dovado.
Den fungerar alldeles yppelrigt.

Valet gjordes efter Krinils läsvärda tester: http://www.husbilsklubben.se/forums/t47305/

//Stefan

Tack för tipset om TP-Link routern. Jag tycker dock att den är lite väl stor för min lilla VW-buss. ASUS routern är väldigt liten och har också ett attraktivt pris (499 kr). Jag har inte lyckats hitta någon information om dess strömförbrukning. Denna uppgift saknas i manualen och jag är inte skrivande stund i närheten av någon butik som säljer routern för att kunna kolla på routern och dess strömadapter.

Det är en fördel att använda en USB-förlängningskabel för att få ut avstånd mellan 3G-modemet och WiFi-antennen. Till mitt nya Huawei-modem (E 367) fick jag med en USB-förlängningskabel för detta ändamål. Tre.se sålde dessa modem i somras för 99 kr inklusive kontant-kort med en veckas surf, vilket var ett suveränt pris.

I Sverige har är 3G varit min enda Internet-uppkoppling de senaste 3-4 åren. Tre har fungerat bäst för mig då dom är generösa med trafikvolymen. Fördelen med Tre är att mitt kontantkort även fungerar i Danmark. Jag använder enbart kontatnkort för mobilt bredband för att slippa ovälkomna räkningar. I Tyskland har jag provat ett kontantkort från Vodafone.de, men uppkopplingen fungerar inte lika bra som i Sverige. I Spanien har jag provat kontantkort från såväl Vodafone.es som från Jazztel. Vodafone.es är lite dyrt, men om man uteslutande vill tanka ner e-post kan man komma hyfsat billigt undan. Jazztel har en ussel support, men när det har fungerat har det varit tillfredställande. I samband med problem med Jazztel har jag övervägt att skaffa ett kontant-kort från Carrefour, men det har så här långt stannat vid en tanke.

F

F.d. 55451

Guest

Jo vist - jo vist.
Endast inspiration källa.
Jag får själv titta närmere.

Har en Abeo mbb router for mbb stick.
Jätte bra på 3. år.

Toppen