• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil i Italien

J

Jarn

Guest
Just hemkommen efter en resa till Italien m.fl länder, med personbil denna gång, kan jag varna för att negligera förbudet att tala i mobil utan handsfree medan man kör.

Vi var några familjer och en dag beslöt två familjer att köra till Venedig. På hemväg på em strax efter Venedig ringde kompisens telefon och automatiskt svarar han. Efter någon minuts samtal kommer en polisbil o lägger sig bakom och sedan framför och vinkar in honom.
Han blir utkommenderad och får följa med in i polisbilen. De börjar på mycket dålig engelska med att få se körkort, när han säger att det ligger i bilen, får han först inte gå och hämta det, de är rädda att han skall smita.
Efter flera minuter när de frågar om grönt kort och andra fordonspapper och han säger att allt finns i bilen, ger de med sig.
Han får då gå till bilen och han visar upp körkortet, grönt kort har han inte, då det inte behövs. Men de ville se det. Sedan visade han upp registreringsbeviset, då står det ägaren är ett leasingbolag, då han leasar bilen. Då ville de se ett intyg om att han fick köra med bilen utomlands, vilket han inte hade.
Då hotade de med handfängsel och att han skulle följa med till närmsta polis station.
Efter mycket diskuterande o språkövningar fick han några minuter på sig att låta leasingfirman skicka ett fax till stationen som de sedan via radio kunde få bekräftat.

Som tur var var det arbetsdag så efter 20 min gav poliserna ett OK på att faxet anlänt och att det var klart att köra igen, men först fick han betala 150 Euro för att talat i telefon. Detta trots att var o varannan italienare talar i telefon med både mun o händer när de kör bil.....

Så tänk på: Inget talande i telefon utan handsfree, gärna grönt kort med och om du hyr eller lånar bilen, se till att ha intyg eller fullmakt för att använda den utomlands.

Toppen